Økologien bliver national i England

Overskud af økologisk mælk i England får nu den engelske detailhandel til at anlægge en ”køb-engelsk”-politik, når det gælder indkøb af økologiske basisvarer.
Dermed er økologi i England ved at udvikle sig til et rent lokalt anliggende.

Senest har landets største detailkæde Tesco meddelt, at man indfører ”køb-engelsk” begrebet, når det gælder basisvarer som mælk og smør, for at støtte britiske økologiske mælkeproducenter.

Arla Foods leverer økologisk mælk og smør til Tesco. Den økologiske mælk leveres fra Arla Foods’ mejeri i Hatfield Peverel nord for London. Øko-smørret produceres i øjeblikket i Danmark på Holstebro Mejeri, men ventes som følge af udviklingen på et senere tidspunkt at skulle fremstilles på Arla Foods’ mejeri i Settle i Midtengland, hvor selskabet i forvejen producerer ikke-økologisk smør.

Holstebro Mejeri producerer i øjeblikket ca. 75.000 tons smør, hvoraf 700 tons er økologisk smør til det britiske marked.

Jesper Skovlund

Pressekontakt Pressechef +45 89 38 18 96