Opsigelser på Bislev Mejeri

50-55 ud af 160 medarbejdere på Bislev Mejeri ved Nibe opsiges som følge af boykotten i Mellemøsten. På Akafa ved Svendstrup syd for Aalborg, hvor der produceres mælkepulver, beholder medarbejderne deres job, men afvikler i to etaper den arbejdsdeling, som blev aftalt ved boykottens begyndelse.

Det er resultatet af de drøftelser, som blev ført mandag mellem Mejeribrugets Arbejdsgiverforening og fagforeningerne 3F og DFF/DMF (Dansk Funktionær Forbund og Danske Mejeristers Fagforening).

Medarbejderne på Bislev Mejeri og Akafa blev orienteret om aftalen tirsdag formiddag.

På Bislev Mejeri blev det i starten af februar aftalt, at 101 af mejeriets 160 medarbejdere skulle hjemsendes i ti uger på grund af boykotten i Mellemøsten. De ti uger er gået nu, og derfor har det været nødvendigt at indgå en ny aftale mellem parterne.

Omkring en fjerdedel af de hjemsendte medarbejdere har i mellemtiden fundet andet arbejde. Desuden vender cirka 20 af de hjemsendte medarbejdere tilbage for at producere feta til markeder uden for Mellemøsten.

Selvom boykotten fra religiøs side er ophævet, forventes Bislev Mejeri ikke at nå op på fuld produktion inden for en overskuelig fremtid, og derfor opsiges de resterende 50-55 medarbejdere.

”Vi er endnu langt fra kommet ind i det antal mellemøstlige butikker, som solgte vores produkter før boykotten. Og vi ved endnu ikke, om forbrugerne vil lægge vores produkter i indkøbskurven,” siger divisionsdirektør Finn Hansen.

De opsagte medarbejdere vil få tilbudt genansættelse i takt med et eventuelt øget salg i Mellemøsten.

Det er aftalt, at medarbejderne får en fratrædelsesgodtgørelse, der afhænger af medarbejdernes anciennitet.

På Akafa har 79 medarbejdere på grund af boykotten i en periode indgået i en arbejdsdeling. Arbejdsdelingen vil blive afviklet i to etaper. 30 af medarbejderne får forlænget arbejdsdelingen i seks uger fra uge 19, mens de øvrige 49 medarbejdere fra uge 19 vil gå tilbage til deres normale skema. Efter de seks uger vil de 30 medarbejdere fortsætte i deres normale jobs.

Produktionen af mælkepulver er mindre hårdt ramt af boykotten i Mellemøsten, fordi mælkepulver lettere kan afsættes på andre markeder.