Osteproduktion i Michigan flyttes til Gjesing

Osteproduktion i Michigan flyttes til Gjesing

Arla øger nu sit fokus på specialoste i USA og lukker derfor sit mindste amerikanske mejeri i Muskegon, Michigan og flytter mejeriets produktion af skimmeloste til Gjesing Mejeri i Danmark. Det sker i løbet af efteråret 2012.

Lukningen af mejeriet i Muskegon, Michigan med i alt 20 medarbejdere kommer efter en periode med faldende salg af mejeriets skimmeloste, som udelukkende sælges på det amerikanske marked. Selvom mejeriets kapacitet er forholdsvis beskeden, har det været svært at udnytte kapaciteten fuldt ud, siden mejeriets produktion af havarti blev overført til Arlas større amerikanske mejeri i Hollandtown, Wisconsin i 2007.

”Set fra et overordnet Arla-perspektiv er det mere enkelt og effektivt for os at producere skimmeloste til USA på Gjesing Mejeri. Det er naturligvis trist for medarbejderne i Muskegon, men vi står klar til at assistere dem med hjælp til at komme videre. Vi håber også, at så mange som muligt vil blive på mejeriet i perioden frem til lukningen for at sikre leverancer til kunderne i perioden op til de store højtider Thanksgiving og jul,” siger Arlas direktør for det amerikanske marked, Susie Møller Hjorth.

Alpeost til amerikanerne
Fremover vil produktionen af Arla produkter til det amerikanske marked primært foregår på Arlas nyligt udvidede mejeri i Hollandtown, Wisconsin samt i Danmark. Men i de kommende måneder udvider Arla sit amerikanske sortiment til også at inkludere nogle helt særlige oste fra Arlas mejeri i Allgäuland i de sydtyske alper.

”I USA satser vi på premium specialoste og på at få en markant rolle i udviklingen af det amerikanske marked for særligt gode oste. Det er dér, vi bedst kan skille os ud. Men det kræver, at vi fokuserer vores kræfter på dét produktområde, og derfor overflytter vi produktionen af vores Castello sortiment til Danmark, hvor produktionen er mere effektiv,” siger Susie Møller Hjorth.

Lukningen af mejeriet i Muskegon bliver gennemført i løbet af efteråret 2012 og berører udelukkende produktionen af skimmeloste. Det forventes, at der vil blive brug for yderligere fire medarbejdere i Gjesing.

Produktionen af gule oste på Arlas mejeri i Hollandtown påvirkes ikke.

Fakta om mejeriet i Muskegon, Michigan:
- Opført i 1986
- Antal medarbejdere: 20
- Producerer i dag blå- og hvidskimmel oste, Castello blå, brie og camembert
- Arla overtog mejeriet i 2006 ved opkøbet af Tholstrup Cheese, som ejede mejeriet.

Øvrig fakta:
- Arlas samlede omsætning i USA var i 2011 på ca. 850 millioner DKK (tallet inkluderer omsætning fra detailsalg, eksport af ingredienser til fødevareindustrien samt handel med råvarer)
- Arlas amerikanske hovedkontor ligger i Basking Ridge, New Jersey