Riberhus går under jorden

Danmarks mest populære skæreost Riberhus går nu også under jorden.

Den seneste variant i Riberhus serien, Riberhus Grube ost, der er i butikkerne fra på mandag, lagres nemlig 35 meter under jordens overflade i de tæt ved 1000 år gamle Mønsted Kalkgruber vest for Viborg. Her har Arla Foods i en årrække lagret osten Höhlenkäse, der hovedsageligt afsættes på det tyske marked.

“Mønsted Kalkgruber er naturens eget ostelager. I gruberne er der en konstant temperatur på 8,5 grader og en luftfugtighed på 97 procent året rundt, og det sikrer et optimalt lagringsforløb for osten”, forklarer produktchef Keld Mygind, Division Danmark.
Foruden de særlige underjordiske lagringsforhold adskiller den nye Riberhus ost, der er en mellemlagret 45 , sig i smagen fra de øvrige Riberhus oste.

“Riberhus Grube ost har en pikant, mere nøddeagtig smag. Desuden er konsistensen lidt fastere end den klassiske Riberhus mellemlagret”, siger Keld Mygind.
Riberhus Grube ost er velegnet både som almindelig skæreost på brød og i osteanretninger i kraft af den faste konsistens. Riberhus serien består nu af seks varianter: mellemlagret, mellemlagret med kommen, økologisk mellemlagret, Riberhus Vindal og nu altså Riberhus Grube ost, der fremstilles på Vellev Mejeri.
Lanceringen af den nye Riberhus ost bakkes op af en reklamefilm optaget i Mønsted Kalkgruber, hvor Riberhus mejeristerne igen har svært ved at skulle sige farvel til Riberhus osten.