Simpel ide med Dano® løfter kvinder ud af fattigdom i Bangladesh

Simpel ide med Dano® løfter kvinder ud af fattigdom i Bangladesh

Arla Foods giver kvinder i Bangladesh mulighed for at tjene deres egne penge og starte deres egne virksomheder, samtidig med at de bringer et nærende og billigt mejeriprodukt ud til landdistrikterne.

Arla har været i Bangladesh siden 1961, og helt fra starten har målet været at blive førende inden for mælkepulverkategorien. Det er lykkedes med Dano-brandet, der er det bedst kendte brand på markedet og det næstmest populære mælkepulver-brand.

Men vækst er langt fra Arlas eneste mål i Bangladesh. Det er et land, hvor 56 procent af børnene er underernærede, og hvor fejlernæring er udbredt, og derfor har Arla stor fokus på at give alle adgang til billige og næringsrige mejeriprodukter.

Det var inspirationen bag Dano® Daily Pushti. Beriget mælkepulver i 20-grams poser – til en overkommelig pris. Det er samtidig det første produkt af sin art i Bangladesh.

Lanceringen var en stor succes. Det var relativt uproblematisk at nå ud til forbrugerne i byerne. De var straks sværere at nå ud til landdistrikterne og fjerntliggende områder, hvor 70 procent af landets befolkning bor. Her er der dårlig infrastruktur og et begrænset distributionsnetværk, og derfor var der brug for en ny og anderledes salgsmodel.

Kvinder løftes ud af fattigdom

Løsningen var gruppe kvindelige mikroentreprenører. Udstyret med en cykel, en tablet og poser med Dano Daily Pushti i rygsækken kan de nå ud til folk i landområderne ved at cykle fra landsby til landsby. Det er med til at give den en stabil indkomst, som kan løfte dem ud af fattigdom.

Kvinderne er kendt som Arlas Pushti-ambassadører, og ud over at sælge mælkeprodukter afholder de møder i det fri, hvor de underviser folk i almen sundhed og mælkeernæring.

Ambassadørerne bliver mobiliseret gennem Arlas samarbejde med den hollandske NGO, BoP Innovation Centre, og med NGO’en dNet og den sociale virksomhed iSocial i Bangladesh.

Rebaka Khatun er Pushti-ambassadør og siger følgende om sin erfaring: ”Det giver mig stor glæde og en enorm tilfredsstillelse, at jeg giver noget tilbage til samfundet og hjælper mit eget lokalsamfund. Jeg er meget stolt over, at jeg er velanset både i min familie og mit lokalsamfund.”

Baby Bagum, der også er Pushti-ambassadør, udtrykker en lignende følelse, som er helt i tråd med årets tema for kvindernes internationale kampdag – #BalanceforBetter: ”Hvis Bangladesh skal udvikle sig, skal kvinderne ud af hjemmet. Kvinder kan andet end at lave mad. Hvis Bangladesh skal gøre fremskridt, skal vi ud i samfundet.”

Rebaka Khatun er enig og tilføjer: ”Jeg tror på, at hvis en mand kan gøre det, så kan jeg vel også! Jeg vil vise alle, at vi er lige.”

I dag består Arlas voksende Dano Daily Pushti-salgsstyrke af 200 innovative og motiverede kvinder. Arla og samarbejdspartnerne stiler efter at have 5.000 kvindelige mikroentreprenører i gang inden 2022, så de også kan skabe deres egen indtægt. Det forventes, at de kan nå ud til næsten to millioner nye forbrugere i landdistrikterne i Bangladesh.

Ambassadørerne får flere varer i kurven

Tim Ørting Jørgensen, som er Executive Vice President og chef for Arlas internationale marked, forklarer, at Arlas motivation for at engagere sig i projektet tager udgangspunkt i selskabets vision og strategi.

”Vi vil bidrage positivt til de samfund, vi agerer i, og det er en integreret del af Arlas kultur at handle ansvarligt. Vi ved, at vi har muligheden for at hjælpe den store del af befolkningen der er underernæret og gøre det på en bæredygtig måde. Og så kan vi samtidig skabe jobs for 5.000 kvindelige mikroentreprenører over de næste fire år.

Tim fortsætter: ”Samarbejdet med Pushti-ambassadørerne er også direkte i tråd med flere af FN’s bæredygtige udviklingsmål, som danner rammerne for vores bæredygtighedsarbejde. Eksempelvis giver det kvinderne nye færdigheder, uddannelse og en bæredygtig indtægtskilde.

”Nu kan familier i Bangladesh drikke mælk regelmæssigt, hvilket de ikke havde råd til tidligere. Vi er glade for at spille en vigtig rolle, og Dano Daily Pushtis succes inspirerer os til at udvikle nye næringsrige produkter til forbrugere med lave indtægter, så vores ambassadører får flere varer i kurven og endnu mere succes.”

_______________________________________________________________________________

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 10.300 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Holland og Luxemburg. Arla Foods er en af de stærkeste aktører i den internationale mejeriverden, med et bredt sortiment af mejeriprodukter af højeste kvalitet. Velkendte mærker som Arla®, Lurpak® og Castello® hører til Arla familien. Arla Foods er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.