Stor interesse for Økodag i København

Stor interesse for Økodag i København

For første gang nogensinde rykkede Økodagen i år også ind i København med en stor Økofest ved TorvehallerneKBH på Israels Plads, arrangeret af Arla. Flere end 5000 besøgende deltog i begivenheden, hvor Ramasjang-vært Jacob Riising stod i spidsen for underholdningen.

5.000 københavere var samlet

Der var halm i gaden, dansende køer og masser af glade børnefamilier, da Arla i dag inviterede til Økofest ved TorvehallerneKBH. Her var mere end 5.000 københavnere samlet for at fejre de økologiske køers forårsfest i anledning af den årlige Økodag.

Det var fjerde år i træk, Økologisk Landsforening og de økologiske mejerier arrangerede Økodag, hvor forårskåde økologiske køer bliver lukket ud på græs på gårde i hele landet. I år havde københavnerne ekstra gode muligheder for at deltage i fejringen af økologien. Arla havde nemlig inviteret københavnerne med og arrangeret en stor Økofest ved TorvehallerneKBH.

Køerne dansede på storskærm

Der var højt humør på Israels Plads i København, da køernes forårsdans blev sendt på storskærm – live fra Jylland. Den populære Ramasjang-vært Jacob Riising var klar ved storskærmen kl. 11 og stod sammen med bandet Dyr i Drift for at underholde de mange fremmødte børn. Sammen talte publikum ned til kl. 12, hvor køerne blev sluppet løs på marken.

Dagen bød desuden på skattejagt i kornsilo og på smagsprøver på de økologiske mejeriprodukter. Muligheden for at klappe en ægte levende øko-ko blev også udnyttet, da to sortbrogede malkekøer og to små kalve tålmodigt stillede op til mange ivrige børnehænder.

Sjov i toget med Jeppe og Marie

Samtidig fik 650 københavnere muligheden for at tage et særtog, Harmonie-ekspressen, over Storebælt, hvor den økologiske gård Rishøjgård i Brørup åbnede dørene for byboerne. Med på turen var børne-tv-værterne Jeppe og Marie, der er kendt fra Lille Nørd. De sørgede for sjove lege og indslag i toget, så turen til Vestjylland ikke føltes alt for lang.

Arlas marketingdirektør Jakob Knudsen var selv blandt passagerne på Harmonie-ekspressen.

”Vi har haft en fantastisk tur med en masse forventningsfulde og glade børn. Der var en rigtig god stemning i toget, hvor Jeppe og Marie underholdt med sange og konkurrencer. I Brørup blev vi modtaget af borgmesteren og blev kørt med bus til Rishøjgård, hvor landmanden inviterede os ind i staldene. Her så vi køer og kalve, kørte med traktor og kærnede smør. Det har været en kæmpe oplevelse at komme så tæt på naturen og se køerne hoppe ud på marken,” siger han.

Ud over de 650 københavnere, lagde også omkring 1.000 besøgende fra lokalområdet vejen forbi Rishøjgård i Brørup. På landsplan deltog i alt 142.000 danskere i årets Økodag, heraf 86.000 besøgende på Arla-gårde.

Fakta om Økodag i København 2012:

• For første gang nogensinde rykkede Økodagen i år også ind i København. Det skete ved en stor Økofest, arrangeret af Arla, der foregik ved TorvehallerneKBH.
  • 5-6.000 københavnere deltog i festlighederne på Israels Plads.
  • 650 københavnere tog turen til Brørup i Vestjylland med et udsolgt særtog, Harmonie-ekspressen.
  • Det er Økologisk Landsforening og en række økologiske mejerier, der står bag den årlige Økodag, hvor de økologiske køer lukkes på græs første dag i foråret. De økologiske landbrug rundt om i landet havde besøg af i alt 142.000 danskere. Sidste år var deltagertallet 110.000.
  • Ud af de 142.000 deltagere besøgte 86.000 danskere Arla-gårde.