Taulov Mejeri tog opmærksomheden på pressemøde

Det blev et pressemøde præget af kontraster, da Arla Foods onsdag kl. 14 i Århus bød adskillige TV-kanaler og et par håndfulde journalister velkommen til pressemøde om den nye strategi og struktur.

På den ene side tiltrak nyheden om udvidelsen af Taulov Mejeri og de deraf følgende nye arbejdspladser sig stor opmærksomhed, da Arla Foods’ adm. direktør Jens Bigum havde afsluttet sin gennemgang.

På den anden side var planerne om lukning af 17 mejerier også noget, der interesserede de fremmødte journalister.

”Hvornår og i hvilken rækkefølge lukker mejerierne?”, ville en journalist vide.

”Vi kan endnu ikke sige det præcist, men vi ændrer først strukturen på pulver og ost”, svarede Jens Bigum.

Viceadm. direktør Åke Modig forklarede, at de svenske mejerier bliver nogle af dem, der lukker tidligt, og han nævnte specielt Borgholm Mejeri.

En journalist ville vide, hvad der sker med Klovborg osten, når nu Klovborg Mejeri lukker.

”Ingen skal være bekymrede for, om de gode stærke lokalmærker forsvinder. De kan laves lige så godt andre steder”, svarede Jens Bigum og tilføjede, at Klovborg osten fremover vil blive produceret på Taulov Mejeri.

Han svarede desuden journalisterne, at man forventer, at udvidelsen i Taulov vil give omkring 100 nye arbejdspladser her.

”Får udvidelsen i Taulov betydning for, hvor den nye tagatosefabrik skal ligge?” blev der spurgt, men den adm. direktør ville kun afsløre, at fabrikken, hvis den skal bygges, skal ligge i Danmark og et sted, hvor der er en rigelig mængde valle til rådighed.

Jens Bigum, adm. direktør
Fotograf: Claus Haagensen, Chili

Endelig ville en journalist vide præcis, hvor mange øre pr. kg mælk, andelshaverne skal konsolidere med ifølge den nye plan. Hertil svarede formand for Arla Foods Lars Lamberg og næstformand Knud Erik Jensen, at andelshaverne anser en højere konsolidering som en nødvendighed for at sikre en højere mælkepris i fremtiden.