Udsving i elpriser dæmpes

Nu skal det være slut med ubehagelige overraskelser på bundlinien på grund af noget så uforudsigeligt som regn- og snemængder i Norge og Sverige.

Netop disse forhold fik i sidste vinterhalvår elpriserne til at stige til historiske højder, og for Arla Foods forventes det at medføre en stigning i elregningen på 40 mio. kr. i forhold til 2002/03 budgettet. Derfor er der nu vedtaget en ny indkøbspolitik på området.

Når prisen kunne blive så meget højere end budgetteret, skyldes det, at Arla Foods hidtil har købt el på spot-markedet, hvor prisen har fulgt markedets udsving fra dag til dag. Denne indkøbspolitik har tidligere resulteret i nogle ganske fornuftige priser, altså lige indtil det gik galt i løbet af vinteren.

Faste priser på el
Pris-chokket har fået Globalt Indkøb til at ændre strategi på området, således at virksomheden nu går over til faste priser på el.

Det betyder, at hele el-forbruget for vintersæsonen (oktober – april) fremover skal være købt ind, nogle måneder før sæsonen begynder. Ligeledes skal prisen for 50 pct. af forbruget i sommersæsonen være lagt fast, mens de øvrige 50 pct. fortsat kan købes til spotpriser. I praksis vil der blive indkøbt små puljer af el på el-børsen, Nordpool.

Det forventes, at den nye indkøbspolitik på el-området, som netop er vedtaget af Arla Foods’ ledelse, på lang sigt vil give en mere stabil udvikling på el-priserne. Dermed tages der hensyn til budgetlægningen og i sidste ende til mælkeprisen.

»For at sikre stabiliteten i el-prisen skal vi betale en slags »præmie«, og på den måde bliver prisen pr. kWh lidt højere end ved spot-priser. Men den udgift vurderes alligevel som meget lille i forhold til risikoen for at opleve en gentagelse af vinterhalvårets prisstigninger«, vurderer indkøbschef i Globalt Indkøb Karen-Marie Katholm.