Ascom vinder kæmpe ordre til nyt regionssygehus i Norge

Pressemeddelelse   •   Dec 17, 2013 09:00 CET

Ascom bliver den primære underleverandør til et af de største nordiske projekter i sundhedssektoren i de kommende år. Et konsortium med HP i spidsen skal levere IKT-infrastrukturen på Nytt Østfoldsykehus – det nye regionale sygehuse i det sydlige Norge. Ascom skal levere kommunikationsplatformen, som er den mest kritiske del af infrastrukturen. Kommunikationsplatformen skal håndtere kritiske alarmer, personalarmer, patientkald, intercom og trådløs telefoni. Den indeholder desuden en applikationssuite med intelligent software til planlægning af arbejdsprocesser.

Nytt Østfoldsykehus forventes at blive det mest avancerede sygehus i Nordeuropa. Når det står klar i november 2015, vil sygehuset råde over 650 sengepladser og have 4.900 ansatte.

-Nytt Østfoldsykehus skal dække en befolkning på 300.000 personer. Sygehuset skal tilbyde de mest moderne faciliteter, som understøtter høj patientsikkerhed og smidige arbejdsprocesser. Vi er stolte over, at vores avancerede løsninger til patienter og personale indgår i dette vigtige infrastrukturprojekt, siger Claes Ödman, administrerende direktør i Ascom Wireless Solutions -Partnerskabet med HP er også vigtigt. Det er første gang, vi er partnere i denne type projekt.

Begge virksomheder har stor ekspertise i sundhedssektoren – HP inden for netværk og integration, og Ascom inden for tidskritisk kommunikation og understøttelse af arbejdsprocesser. HP har leveret it-infrastruktur og integration til hospitaler i blandt andet Norge, Danmark, England, Canada og Australien. Ascoms kundeportefølje omfatter et stort antal hospitaler i 18 lande, med en særlig stærk tilstedeværelse i Norden.

På baggrund af den fælles erfaring og strategiske indsigt fra Nytt Østfoldsykehus planlægger HP at udarbejde en skabelon for håndtering af IKT‐projekter på sygehuse med Ascom som partner.

-Vi ser Ascom som en meget pålidelig og kompetent leverandør af kommunikationsløsninger til sundhedssektoren. Ascoms løsninger spiller en ekstremt vigtig rolle for projektet på Nytt Østfoldsykehus og i ethvert andet avanceret hospitalsmiljø. Der er stærke synergier mellem de løsninger og kompetencer, HP og Ascom hver især har. Det vil vi gerne udnytte i fremtidige projekter, siger Kaare Finbak, Director of Business Development i HP Norway.

-Sammen kan vi tilbyde branchens bedste hospitalsløsninger – ikke kun i Norden, men på verdensplan. Det har nogle meget interessante perspektiver for begge virksomheder, siger Kaare Finbak.

Ascom er verdens førende leverandør af trådløse kommunikationsløsninger til bl.a. håndtering af alarmer og tidskritisk information herunder fx hjertestop-, traumealarmer og personsikring. Løsningerne er baseret på alarmsendere, personsøgere og trådløs IP-telefoni. På verdensplan har Ascom installeret mere end 75.000 systemer på hospitaler og plejehjem, i industrien og psykiatrien samt i kriminalforsorgen. Ascom Nordic er en del af Ascom Wireless Solutions, der ejes af den schweiziske, børsnoterede koncern Ascom (Swiss) AG.  Ascom Nordic har 125 medarbejdere.

Den danske kundeliste tæller bl.a., Sygehus Lillebælt, Hospitalsenheden Vest, Århus Universitetshospital Skejby, Roskilde og Køge Sygehuse, Herlev Sygehus, Gentofte Sygehus, Kalundborg-, Gentofte- og Herning Kommuner, Psykiatrisk Center Sct. Hans, Kofoedsminde og Kriminalforsorgen. Læs mere på www.ascom.dk

Kommentarer (0)