ASICS OG SPORTSFORSKERE DEMONSTRERER HJERNENS BETYDNING FOR SPORTSPRÆSTATIONER

Pressemeddelelse   •   Jul 09, 2018 09:55 CEST

– Er hjernen stærkere end muskler, når det gælder sportspræstationer? Nu kan ASICS afsløre resultaterne af et enestående eksperiment, der kaster lys over spørgsmålet …

I et kontrolleret miljø, hvor 10 sportsfolk fra hele verden deltog, viste det sig, at præstationen i langdistanceløb påvirkes betydeligt, når der manipuleres med de psykologiske forhold.

Ved at gøre forholdene barskere (løb uden præstationsindikatorer, ingen tydelig målstreg eller positiv opmuntring undervejs) fik selv erfarne sportsfolk en dårligere tid i et 5-kilometerløb – i gennemsnit 60 sekunder – hvilket kan være forskellen mellem at vinde en medalje eller ej.

Forskellen på 4,5 % i den gennemsnitlige 5-kilometerspræstation var større, end ASICS havde forventet. I nogle tilfælde var forskellen helt oppe på to minutter. For at sætte det i perspektiv vil en 5 % forskel svare til, at en løber, der normalt løber en maraton på tre timer, løber 9 minutter hurtigere eller langsommere.

Sportsforsker og professor Samuele Marcora, der er forskningschef på University of Kent’s School of Sport and Exercise Sciences, har hjulpet med at udarbejde eksperimentet for at vise, at det er lige så vigtigt at træne hjernen, som det er at træne kroppen.

“Vi ønskede at vise, hvor vigtig en rolle hjernen spiller for sportspræstationer. Den forskel, vi så efter bare én dags eksperiment, kan sammenlignes med det resultat, man ville få efter fire ugers superintensiv træning, så man skal ikke undervurdere hjernen,” siger Professor Marcora.

Eksperimentet var en del af en 4-dages serie af test på ASICS' Blackout Track, verdens første løbebane, hvor det er hjernen, der trænes. Den blev udviklet i samarbejde med professor Marcora, dr. Jo Corbett, der er chef for Human Performance and Health Research Group på The University of Portsmouth, og førende trænere.

Banen er inspireret af en teknik, der bruges af langdistanceløbere, der træner hjernen ved at løbe i ring (2-3 km) uden brug af teknologi. Med regelmæssig træning kan løb under disse mere udfordrende forhold have en kontraintuitiv effekt, fordi det fokuserer tankerne, træner løberne til ikke at være så afhængige af rekvisitter som fx musik og forbedrer bedømmelsen af hastigheden.

Eksperimentet

10 løbere med forskellige færdigheder – lige fra den hurtigste maratonløber i Storbritannien, Dewi Griffiths, til fitness-influencer Emily Abbate (USA) – løb 5 kilomenter i 'fuldt blus' – lys, musik, heppende publikum og adgang til feedback om den tilbagelagte distance og mellemtider – og derefter 5 kilometer i ‘mørke’, hvor alle distraktioner var fjernet – lyset var dæmpet, ‘hvid støj’ dæmpede lyden, ingen heppede, og der var ingen teknologisk feedback.

“Det var de samme 10 løbere under de samme fysiske forhold, den samme 150 m-bane, den samme overflade, det samme løbetøj og de samme løbesko, men ved at manipulere løbernes opfattelse og oplevelse af miljøet blev deres præstationer påvirket”, siger dr. Jo Corbett.

“Selvom forholdende på banen var udfordrende, sagde næsten hver eneste løber, at de på et eller andet tidspunkt følte en slags eufori, som de kaldte for ‘rent løb’. Det viser, hvor vigtigt det er at mærke os selv ved engang imellem at lukke distraktioner ude,” siger ASICS' ambassadør og Human Performance Coach, Chevy Rough, der vejledte deltagerne efter deres løb.

“Jeg løb 13 sekunder langsommere i mørke, men det føltes betydeligt nemmere. Jeg følte mig meget roligere, i fuld kontrol, og jeg løb mere regelmæssigt, og det havde jeg slet ikke forventet”, siger langdistanceløberen Susie Chan fra Storbritannien.

Den amerikanske atlet Deena Kastor testede løbebanen på forhånd. Hun tilføjede: “Banen mindede mig om den simple glæde, som løb giver mig – et rush af endorfiner eller et stille sted, hvor jeg kan finde mig selv. Uanset om du er professionel løber eller motionist, kan mental tilbageholdenhed begrænse os, men vi har alle evnen til at tænke os vej til succes."

Anima Sana In Corpore Sano betyder “En sund sjæl i et sundt legeme” og er et gammelt latinsk ordsprog, som akronymet ASICS udspringer af, og det fundament, som brandet stadig hviler på. Virksomheden blev grundlagt af Kihachiro Onitsuka for mere end 60 år siden og er i dag en af de førende designere og producenter af løbesko og andet fodtøj, beklædning og tilbehør til sportsudøvere. Du kan læse mere på www.asics.com

Kommentarer (0)

Kommentar

Ved at indsende kommentaren accepterer du, at dine personoplysninger behandles i overensstemmelse med Mynewsdesks privatlivspolitik.