HALVDELEN AF KVINDER BEVÆGER SIG FOR AT FORBEDRE DEN MENTALE VELVÆRE

• Undersøgelser af ASICS har vist, at over halvdelen af kvinderne i Europa bevæger sig for at forbedre deres mentale velvære.
  • I hele Europa har der været en tendens til, at kvinder har gavn af at motionere i det fri.
  • På dette års internationale kvindedag fremhæver ASICS her årsagerne til, hvorfor kvinder bevæger sig

– Over halvdelen af europæiske kvinder bruger bevægelse[1] til at understøtte deres mentale velvære, viser nye undersøgelser bestilt på vegne af ASICS til den internationale kvindedag.

De uafhængige undersøgelser, som blev lavet i Storbritannien, Frankrig, Tyskland, Italien og Spanien, viste, at 58 % kvinder bruger bevægelse til deres mentale velvære – over dobbelt så mange, som bevæger sig for at opnå personlige mål (26 %) – hvilket er et udtryk for vigtigheden af bevægelse som en holistisk snarere end en konkurrencepræget aktivitet.

Når det handlede om de største barrierer for bevægelse, viste tid (35 %) sig at være den største hindring, og kropsbillede (22 %) og overanstrengelse (20 %) var de to andre betydelige faktorer. Interessant nok sagde 40 % af de europæiske kvinder, at de i løbet af de sidste 12 måneder havde brugt bevægelse til at bekæmpe arbejdsrelateret stress (mere end nogen anden stressfaktor i deres liv).

Interessant var det også, at undersøgelserne antydede, at det, der inspirerer europæiske kvinder til at bevæge sig, findes i deres omgivelser med over en tredjedel (39 %) kvinder, der udtalte, at de blev inspireret til at bevæge sig af enten venner eller familie.

I hele Europa var der også en tendens til, at kvinder mærker fordelene ved at motionere i det fri, eftersom en tredjedel (32 %) indrømmede, at de brugte bevægelse til at opleve naturen, og endnu en fjerdedel (26 %) medgav, at arbejdet i et kontor eller stillesiddende miljø gjorde dem mere bevidste om behovet for bevægelse.

ASICS, et akronym for den latinske sætning Anima Sana In Corpore Sano eller "En sund sjæl i et sundt legeme", tror på den holistiske kraft i bevægelse samt de mentale fordele, som bevægelse giver. For at markere den internationale kvindedag og fejre denne filosofi, fremhæver det japanske brand ti kvindelige løbere og deres historier om de personlige fordele ved løb, og hvad den internationale kvindedag betyder for dem.

Linda van Aken, vicedirektør for løb ASICS, udtalte: "I ASICS har vi en stærk overbevisning om kraften ved bevægelse samt den positive virkning, den har på alle. Vi har oprettet denne kampagne for at belyse alle forskellige slags kvinder og årsagerne til, at de bevæger sig – uanset form eller størrelse. Vi ønsker at fjerne barrierer og gøre det muligt for kvinder at bevæge sig uden pres eller forlegenhed, hvilket er årsagen til, at vi ville vise vores fulde støtte – særligt på den internationale kvindedag."

Becca Burns, en britisk ASICS FrontRunner, udtalte følgende om årsagen til, at hun bevæger sig: "Jeg har været alt fra en str. 52 til en str. 36, men følte mig aldrig tilpas i min egen krop, før jeg begyndte at løbe. Jeg ser ikke min krop for dens udseende, jeg ser min krop for det, den har opnået."

I forhold til hvad den internationale kvindedag betyder for hende, tilføjede Becca: "Det er en mulighed for kvinder for at hylde kvinder – stå sammen og fejre, hvor utrolige vi er. Nogle gange synes jeg ikke, vi bruger nok tid på at værdsætte hinanden. Det er en dag, hvor vi skubber til forandring, lighed og skaber opmærksomhed om, hvor vi nu skal hen."

ASICS publicerer en række billeder og citater fra forskellige kvindelige løbere fra hele Europa – og fremhæver årsagerne til, at de bevæger sig, samt deres tanker om den internationale kvindedag.

Du kan se dem på ASCIS' instragramside: https://www.instagram.com/asicseurope/

-------------------------------------------------------------------

Bemærkninger til redaktører:

Den samlede stikprøvestørrelse var 3004 kvinder i alderen 18-55+. Feltarbejdet blev udført i Storbritannien, Frankrig, Italien og Spanien mellem 21. januar - 5. februar, 2020. Spørgeundersøgelsen blev udført online. Tallene er blevet vægtet og er repræsentative for alle europæiske voksne (18 år og derover).

[1] Til spørgeundersøgelsens formål blev bevægelse defineret som en bevidst bestræbelse på at være fysisk aktiv og bevæge sig

Anima Sana In Corpore Sano betyder “En sund sjæl i et sundt legeme” og er et gammelt latinsk ordsprog, som akronymet ASICS udspringer af, og det fundament, som brandet stadig hviler på. Virksomheden blev grundlagt af Kihachiro Onitsuka for mere end 60 år siden og er i dag en af de førende designere og producenter af løbesko og andet fodtøj, beklædning og tilbehør til sportsudøvere. Du kan læse mere på www.asics.com

Pressekontakt Communications Executive