Google Adwords: Er en exact match søgning altid exact?

Google har netop tilføjet en mulighed for søgeordstyperne phrase (søgeordssætning) og exact (eksakt). Deres opdatering gør det muligt for de to søgeordstyper at blive vist på relevante varianter af ens søgeord. Ændringen kommer til at vise annoncer på stavefejl, ental og flertalsformer, akronymer, ordstammevarianter (f.eks. gulv og gulvbelægning), forkortelser og accenter.

Er Googles nye opdatering en forbedring?

Som Google skriver, kan man “bedre målrette annoncer, hvilket kan hjælpe med at give flere klik og visninger“. Jeg kan sagtens give Google ret i, at denne forbedring i søgningen vil hjælpe til at give flere klik og visninger, men det er jo ikke altid det, det handler om.

Jeg kan ikke se, hvordan man bedre målretter sine annoncer, da jeg vil mene, at man får den bedste målretning ved en “tight” strukturering af søgeord i forhold til annoncetekst. Har man dog sine søgeord i broad match, vil man nok ikke se den store forskel. Medmindre at varianten af ens søgeord der bliver søgt på, bliver trigget af ens exact match og ikke broad match, da Google kommer til at bruge exact match søgeordets kvalitetsresultat og anslåede bud for første side.

Jeg ser ikke dette som værende en kæmpe ændring i AdWords, dog kan jeg naturligvis godt se fordelene og muligheden, hvis man udelukkende har sine søgeord i phrase og exact match. Man kan slå opdateringen til og fra i AdWords, men det skal samtidigt siges, at opdateringen automatisk er slået til. Man finder den AdWords -nterfacet under kampagneindstillinger, hvor den ligger i bunden og hedder “Søgeordstyper”.

Jeg ville ikke være så nervøs for at lade den køre og give den en chance. Men som med alt andet Google kommer ud med, er det altid en god ide lige at holde lidt øje med eventuelt ændringer i data. I forhold til “Søgeordstyper” kan man se eventuelt visninger og klik i “Søgeudtryksrapporten”. “Søgeudtryk” findes i fanen “Søgeord” lige over dataen med søgeord.

Atcore hjælper virksomheder med at maksimere effekten af deres online investeringer. Vi hjælper virksomheder med at tiltrække mest mulig relevant trafik, øge konverteringen til det der skaber værdi, og forlænge og øge kundelivstid og værdi.

• adwords
  • google