Audi Q8 lanceres i 2018

Audi ser fremad ved den årlige pressekonference: Modeloffensiv og fokus på el

• Modeloffensiv: To nye SUV’er inden 2019, tre elbiler inden 2020, efterfølgere for vigtige modelrækker inden 2018
  • Nyt datterselskab: Autonomous Intelligent Driving GmbH udvikler teknik til robotbiler

”2016 var et meget udfordrende år for vores virksomhed”, udtalte Rupert Stadler, administrerende direktør hos AUDI AG, på den årlige pressekonference i marts. ”Men vi har afsluttet det med et robust resultat for vores kerneforretning og indtaget vigtige positioner for fremtiden.” Således vil Audi inden 2020 lancere tre helt batteridrevne modeller og herefter elektrificere flere modelrækker. Som led i elbils­fremstødet har Audi i de forgangne 3 år uddannet over 6.000 medarbejdere i at håndtere højspændings­teknik. Herudover engagerer mærket sig i opbygningen af en offentlig lynopladningsinfrastruktur.

Stadler udtalte samtidig, at Audi i 2016 fik sat den strategiske retning frem mod 2025 med nye teknologier og produkter til digitalisering, bæredygtighed og urbanisering.

Selvkørende biler

Som førende udvikler i Volkswagen koncernen på det teknologiske område for selvkørende biler øger Audi også tempoet. Et nyoprettet datterselskab ved navn Autonomous Intelligent Driving GmbH i München arbejder på et system for førerløs kørsel i bymiljøer. Teknikken skal kunne anvendes i diverse mærkers modeller og er endvidere en vigtig komponent for fremtidens tænkelige mobilitetstjenester som fx robottaxaer. Virksomheden er åben over for flere stærke partnere fra bil- og it-branchen.

Samtidig videreudvikler Audi assisterede og automatiserede systemer til andre trafiksituationer – fx på motorvejen eller landevejen. I den nye Audi A8 vil kunderne for første gang kunne anvende en level-3-automatiseret kørefunktion i køsituationer med op til 60 km/t.

Nye modeller

I løbet af de kommende år forynger Audi sin modelportefølje betydeligt.

I 2017 er der allerede sket en lancering af nye generationer af vigtige volumenmodeller som Audi Q5 og A5 i markederne, og senere på året lanceres Audi A8.

I 2018 styrker Audi sin luksusklasse yderligere med den anden generation af A7, og ligeledes anden generation af Q3 lanceres. Samme år udvider Audi den succesfulde SUV-familie med Q8 og præsenterer den nye fuldt elektriske Audi e-tron, der også er en SUV og har en rækkevidde på over 500 km.

I 2019 følger Audi e-tron Sportback, der ikke er en SUV men højere end en standard sedan. Desuden planlægger Audi som en nyhed at lancere Q4, der er et sportsligt compact utility vehicle, og som er baseret på konceptbilen Audi TT offroad concept study, der blev præsenteret for tre år siden. I 2020 planlægger Audi at lancere en kompakt premium elbil.

Resultater

I det forgangne regnskabsår øgede Audi sine globale udleveringer med 3,6 % til en ny rekord på 1.867.738 (2015: 1.803.246) biler. Salgstallene blev i den forbindelse især hjulpet frem af den store efterspørgsel efter modellerne Audi Q7 og A4. Audi koncernens omsætning steg i 2016 til € 59,3 mia., hvoraf der dog blev hensat et betydeligt beløb til håndteringen af bl.a. dieselsagen i USA. Før skat havde Audi koncernen et resultat på € 3.047 mio. (2015: 5.284). Audi regner med en lille stigning i 2017 på omsætning og antal udleveringer.

Læs talerne fra den årlige pressekonference: www.audi-mediacenter.com/speeches-to-the-annual-press-conference

Pressebilleder: www.audi-mediacenter.com/photos

Audi Danmark er en del af Semler Gruppen - Danmarks største koncern i bilbranchen. Her har importen ligget siden 1975, og i den periode har mærket været igennem en rivende udvikling. Audi har i dag otte forhandlere og 25 autoriserede servicepartnere fordelt over hele landet, og mærket står stærkt med et godt image og et attraktivt og omfattende modelprogram.