To S-modeller blandt Audi nyhederne i Geneve

To S-modeller blandt Audi nyhederne i Geneve

Når Geneve Motor Show 2014 i næste uge slår dørene op, er Audi klar med flere spændende nyheder, bl.a. Audi S1 og S3 Cabriolet.

Audi S1 og S1 Sportback

Comeback til et stort navn: Audi præsenterer S1 og S1 Sportback - de nye topmodeller i den kompakte A1-modelrække. Deres 2.0 TFSI-motor yder 231 hk og leverer et drejningsmoment på 370 Nm, mens det permanente firehjulstræk quattro og den tilpassede undervogn overfører kraften til vejbanen på en perfekt måde. Audi S1 og S1 Sportback sætter nye standarder for dynamiske præstationer i klassen.

Tilbage i 1980'erne opnåede en Audi S1 et legendarisk ry - det var bilen, som dengang sikrede mærkets dominans i rally-VM-serien. Nu er forkortelsen tilbage - men denne gang i en gadeversion: Audi S1 og S1 Sportback udgør de nye topmodeller i den kompakte A1-modelrække og er samtidig indstigningsmodeller til Audis S- modelfamilie.

Audi S1 har alle egenskaber som en sportsvogn, fantastiske præstationer, direkte køreegenskaber og permanent quattro-firehjulstræk, som overfører kraften til vejen på fremragende vis.

Kraften kommer fra en højtydende firecylindret motor. 2.0 TFSI-motoren med turbolader yder 231 hk og leverer et drejningsmoment på op til 370 Nm. Den 2-liters motor accelererer Audi S1 og S1 Sportback fra 0 til 100 km/t på henholdsvis 5,8 og 5,9 sek. Tophastigheden er 250 km/t. Ved blandet kørsel kører den sportslige og velklingende TFSI-motor henholdsvis imponerende 14,3 og 14,1 km/l (162 og 166 gram CO2 pr. kilometer).

Audi S1 og S1 Sportback genkendes straks som topmodellerne i A1-modelrækken. Deres xenon plus-forlygter er helt nye, mens LED-baglygterne har en ny, vandret struktureret grafik. En række detaljer – primært på den forreste og bageste stødfanger, sidepanelerne og udstødningssystemet – giver en mere markant fremtoning. Fire nye udvendig lakfarver supplerer de tilgængelige lakfarver. Den udvendige optikpakke quattro finpudser udseendet yderligere, blandt andet med detaljer som en stor tagspoiler.

Audi S3 Cabriolet

Dynamik i open air-version - Audi præsenterer S3 Cabriolet Den firesæders åbne bil er uden konkurrenter i segmentet. Dens 2.0 TFSI-motor yder 300 hk og leverer et drejningsmoment på 380 Nm, og alligevel kører den med S tronic hele 14,1 km/l ved blandet kørsel (165 gram CO2pr. kilometer). S3 Cabriolet er naturligvis også udstyret med det permanente firehjulstræk quattro - det perfekte grundlag for optimalt vejgreb og fremragende køredynamik under alle vejforhold. En konsekvent letvægtskonstruktion og en high-performance-undervogn fuldender Audi S3 Cabriolets egenskaber.

Audi S3 Cabriolet har en meget sportslig figur. Den er 4,43 m lang, har en akselafstand på 2,60 m, og er 1,79 m bred og 1,39 m høj. Proportionerne er udvidet og afbalanceret på en elegant måde, mens præcise linjer og muskuløst udformede overflader definerer bilens sider.

Den åbne, firesæders bil har en elektrohydraulisk kaleche. Magnesium, aluminium og højstyrkestål holder vægten nede. Et kraftigt isolerende skumlag i taget reducerer støjniveauet i kabinen. Kalechen fås i tre forskellige farver. Den åbner og lukker i løbet af 18 sek., selv under kørsel med en hastighed på op til 50 km/t. Et aktivt styrtbøjlesystem beskytter personerne i bilen i tilfælde af en ulykke.

Audi S3 Cabriolet får sine kræfter fra topudgaven af 2.0 TFSI-motoren, som yder 300 hk mellem 5.500 og 6.200 omdr./min. og leverer et drejningsmoment på 380 Nm fra 1.800 til 5.500 omdr./min. Med S tronic accelererer den firesæders cabriolet fra 0-100 km/t på 5,4 sek. Tophastigheden på 250 km/t er elektronisk begrænset. Audi S3 Cabriolet har en egenvægt (uden fører) på kun 1.620 kg. Passagerkabinen er primært fremstillet af ultrahøjstyrkestål, mens kalechestellet er lavet af aluminium.

I henhold til NEDC-cyklussen kører Audi S3 Cabriolet med S tronic hele 14,1 km/l (165 gram CO2 pr. kilometer). Teknologierne fra Audis modulopbyggede effektivitetsplatform bidrager til disse imponerende tal. Her kan som noget særligt nævnes den ekstra indirekte indsprøjtning i indsugningsmanifolden, som erstatter den direkte benzinindsprøjtning FSI i dellastområdet, hvor den sænker brændstofforbruget og emissionerne.

Typisk for S-modellerne: S3 Cabriolet er naturligvis også udstyret med det permanente firehjulstræk quattro – det perfekte grundlag for optimalt vejgreb og fremragende køredynamik under alle vejforhold. Audi tilbyder som den eneste bilproducent firehjulstræk til en cabriolet i kompaktklassen.