Huskeliste til kør-selv ferie i udlandet

Huskeliste til kør-selv ferie i udlandet

Få gode råd og en huskeliste til kør-selv ferie i udlandet

Kør-selv ferie er blevet en super populær ferieform og den giver en høj grad af frihed. Rejsen kan være planlagt grundigt hjemmefra, men med mulighed for impulsive afstikkere, hvis spændende oplevelser dukker op forude. Med lidt hjælp fra Google, GPS eller en af de mange rejsearrangører er det let at skræddersy en individuel oplevelse. Men oplevelsen kan blive blandet, hvis du har glemt noget vigtigt.

Her får du en række tips til kør-selv ferien. Du kan også her på siden hente og printe en liste med ting, der er gode at have, andre der er vigtige og nogle der er direkte påkrævede.

Huskeliste

• Pas
  • Kørekort
  • GPS eller vejkort
  • Vignetter, miljømærkater og motorvejsmærker (find dem på fdm.dk)
  • Forsikringspapirer på bilen og rejseforsikring
  • Gult og blåt sygesikringsbevis
  • Autohjælp abonnement
  • Registreringsattest, del 1
  • Toiletpenge og håndsprit
  • Sikkerhedsveste til alle personer i bilen
  • Advarselstrekant
  • Lommelygte
  • Forbindingskasse
  • En ekstra liter motorolie

Hent en printvenlig udgave af huskelisten (PDF)

Registreringsattest i Danmark og udlandet

Du behøver ikke at have registreringsattesten med, når du kører i Danmark. Kører du med påhængsvogn efter din bil, skal du dog kunne dokumentere, hvad bilen må trække. I Danmark kan du nøjes med en kopi af registreringsattesten. Skal du til udlandet, skal du medbringe del 1 af den originale registreringsattest - uanset om du har anhænger bagpå eller ej.

Bløde tips til en god tur

Udover alt det der skal være der – er der mange ting og rutiner, der kan gøre turen mere afslappet og rar. Er der børn i bilen, er det rigtig godt at sørge for noget underholdning på de længere ture. Tegneserier, bøger, spil, film eller eventuelt en god lydbog er godt tidsfordriv. Derudover er det naturligvis vigtigt at holde mange pauser. Ellers er ting som solbriller (eller solafskærmning), drikkevarer, snacks, nakkestøtter og evt. et tæppe rare at have ved hånden.

Rigtig god ferie!