BASF præsenterer verdensnyhed - hurtigere, sikrere og smartere måde at håndtere plantebeskyttelsesmidler på

- ezi-connect™ påfyldningssystem øger sikkerheden ved håndtering af plantebeskyttelsesmidler
- Det nye system præsenteres på Plantekongressen i Herning, og kan betyde en væsentlig ændring i  håndteringen af kemi.
- ezi-connect™ er testet på Teknologisk Institut

På Plantekongressen i Herning den 16. – 17. januar 2018 er der verdenspremiere på ezi-connect™, som er et nyt lukket påfyldningssystem til plantebeskyttelsesmidler.

Dunkene til plantebeskyttelsesmidler, der kan påfyldes med ezi-connect™, skal have et særligt låg, der monteres af producenten. BASF planlægger at blive den første producent, der leverer et sprøjtemiddel forberedt til dette nye system.

”ezi-connect™er en helt ny og banebrydende måde hvorpå plantebeskyttelsesmidler kan fyldes på sprøjten, så man yderligere kan reducere potentiel risiko for sprøjtefører og miljøet. I bund og grund taler vi her om en løsning der er hurtigere, sikrere og smartere,” siger Robert Racz Country Manager Crop Protection Nordic/Baltic fra BASF.

Systemet fungerer ved at emballagen for plantebeskyttelsesmidlet forsynes med en ny type låg. De nye låg er lukket med en forsegling, der sikrer, at emballagen er ubrudt, og som beskytter ventilproppen. Når forseglingen er brudt, monteres dunken med bunden i vejret oven på ezi-connect™ studsen, hvor den fastlåses, tømmes og spules med et enkelt greb på et håndtag. Hvis en dunk med plantebeskyttelsesmiddel kun tømmes delvist, lukkes ventilproppen i låget, hvorefter lågets ydre del rengøres.

I efteråret 2017 færdiggjorde Teknologisk Institut et eksponeringsstudie for ezi-connect™, som viser at denne nye måde at håndtere påfyldning af plantebeskyttelsesmidler på, yderligere reducerer eksponeringen for landmanden.

Danmark er det første land, hvor systemet introduceres, hvilket i høj grad skyldes den store opmærksomhed, som både arbejdsmiljø og miljøforhold har herhjemme. Efter verdenspremieren i Danmark, er det BASF’s plan, at systemet lanceres på markederne i de øvrige nordiske og baltiske lande og siden udbredes til resten af Europa.

Konkret er det muligt at opleve og høre mere om den nye løsning til sikker håndtering af plantebeskyttelsesmidler på BASF’s stand på Plantekongressen. Det er også muligt se en film om, hvordan systemet virker her.

Det lukkede ezi-connect™påfyldningssystem fremstilles af firmaet Scholle IPN. Mere information om ezi-connect på http://ezi-connect.eu/

• scholle ipn
  • påfyldning
  • landbrug