Fladskærme viser deres sande farver

Snart er de gammeldags tv-apparater blot et minde. Når der i dag skal købes nyt tv vælger stort set alle en fladskærm, hvoraf de fleste har LCD-skærme. LCD-teknologien er også grundlaget for mange andre moderne kommunikationsenheder, herunder smartphones, bærbare computere og tablets.

LCD står for liquid crystal display. Flydende krystaller er grundlaget for milliarder af fladskærme. Det var i 1990’erne, hovedsageligt på grund af tilgængeligheden af højtydende farvefiltermaterialer, at fladskærmene begyndte deres indtog på markedet.

Billeder på en flydende krystalskærm (LCD) med standard-opløsning består af cirka to millioner billedelementer, bedre kendt som pixels. Det er farvefilterpigmenterne, som knytter sig til de flydende krystalceller, der giver hver pixel sin farve.

De røde farvepartikler i BASF’s produktserie Irgaphor® Red er medvirkende til en god billedkvalitet for fladskærme med flydende krystaller (LCD). BASF har fremstillet den nyeste generation af partikelstørrelse på mindre end 40 nanometer. Den lille partikelstørrelse giver betydeligt mindre spredning af lys i farvefiltret, hvilket medfører et skarpt og lysende billede med en høj kontrast.

Science Around Us er BASF’s onlineportal, hvor du kan finde uddybning af forskellige emner, hvor BASF og kemi spiller en afgørende rolle i udviklingen af innovative løsninger, som eksemplet ovenfor. Er du interesseret i at læse mere om kemien bag det innovative nanopigment fra BASF, kan du klikke på linket nedenfor. Her kan du også finde billeder, videoer og grafik.

Science Around Us - fladskærme viser deres sande farver

• lcd
  • effektpigmenter
  • fladskærm
  • billedkvalitet
  • tv
  • opløsning

Hos BASF skaber vi kemi – og har gjort det i 150 år. Vores portefølje strækker sig over alt fra kemikalier, plastmaterialer, forædlingsprodukter og plantebeskyttelsesmidler til olie og gas. Som verdens førende virksomhed inden for kemisk industri kombinerer vi økonomisk succes med miljøbeskyttelse og social ansvarlighed. Gennem videnskab og innovation gør vi vore kunder i næsten enhver branche i stand til at leve op til samfundets aktuelle og fremtidige krav. Vores produkter og løsninger bidrager til bevarelse af ressourcer, sikre ernæringsprodukter samt forbedre livskvaliteten.
Vi har opsummeret dette bidrag i vores virksomhedsformål: We create chemistry for a sustainable future. I 2014 opnåede BASF en omsætning på mere end 74 milliarder euro og havde ved årets slutning mere end 113.000 medarbejdere. BASF's aktier handles på børserne i Frankfurt (BAS), London (BFA)
og Zürich (AN). Yderligere oplysninger om BASF findes på internettet på www.basf.dk