Nyskabelser hos BASF hjælper med til at gøre elbiler til en konkret realitet for alle

Ferietiden og mere solrige dage nærmer sig her på den nordlige halvkugle, og en uundgåelig følge er, at trafikken bliver mere intens på motorveje, i byer og på steder med seværdigheder. Desuden bidrager et stadigt voksende antal pendlere til øget emission af nitrogenoxid og kuldioxid, hvilket påvirker luftkvaliteten og klimaet i negativ retning. I 2025 vil der samlet set være omkring 1,5 milliarder biler på vejene på verdensplan. “Dette stigende behov for mobilitet skaber udfordringer, men samtidig åbner det op for muligheden for at udvikle innovative teknologier, som løser dette problem,” siger dr. Martin Brudermüller, Chairman of the Board of Executive Directors and Chief Technology Officer (CTO) hos BASF.

BASF er verdens førende leverandør af kemiske produkter til bilbranchen og tilbyder en bred vifte af løsninger til bilindustrien såsom katalysatorer, coatingsystemer, avanceret plastic og brændstofadditiver. Siden udviklingen af katalysatoren i 1973 har BASFs katalysatorteknologier fjernet mere end en milliard ton forurenende stoffer.BASF har altid haft fokus på forbedring af luftkvaliteten og vil også fokusere på dette fremadrettet. Den fortsatte udvikling af avancerede teknologier til emissionskontrol og en øget efterspørgsel efter eldrevne biler vil bidrage til at reducere emissioner og forbedre luftkvaliteten på verdensplan. Elektromobilitet er særligt i kombination med genanvendelig energi et vigtigt bidrag til løsning af globale behov for mobilitet. Effektiv, omkostningseffektiv lagring af elektrisk energi i batterier bliver afgørende for elbilernes kommercielle succes. Det handler alt sammen om kemi.

Batterimaterialer gør forskellen

Lithium-ion-batterier anvendes i de fleste elbiler i dag. Én af de vigtigste komponenter i disse batterier er aktive katodematerialer. De bestemmer effektiviteten, pålideligheden, omkostningerne, holdbarheden og størrelsen af batteriet. Deres egenskaber muliggør hastighed, acceleration og kraft - fra kompaktbiler til SUV-modeller, fra lastbiler til busser. “Aktive katodematerialer fra BASF gør battericeller mere kraftfulde, pålidelige og prisgunstige. De giver de største muligheder for optimeret effekt ved lavere omkostninger. Her er der tale om det område, hvor kemi har størst indflydelse på innovation og værdiskabelse,” forklarer Brudermüller desuden.

Forskning i morgendagens aktive katodematerialer

BASFs forskere har fokus rettet mod yderligere udvikling af effektiviteten af aktive katodematerialer, så disse kan støtte den stadige udvikling inden for e-mobilitet. Det drejer sig om at ændre deres kemiske sammensætning, morfologi (form og struktur) samt produktionsproces. Med sine afgørende nyskabelser har BASF en ambition om at levere de aktive katodematerialer, som har den største energitæthed på markedet. I 2025 vil disse bestræbelser hjælpe med til at virkeliggøre en vision om en elektrisk bil i mellemstørrelsen med dobbelt så stor rækkevidde (fra 300 km til 600 km på én enkelt opladning) og dobbelt så lang batterilevetid, halv batteristørrelse og 50 procent af omkostningsniveauet, ligesom opladningstiden skal være reduceret til 15 minutter. BASF forventer, at markedet for lithium-ion-batterier vokser kraftigt.

• Videnskab, teknik

• elektromobilitet
  • katodematerialer
  • batterimaterialer