Tredelt sandwich, en del termoplastisk: mange muligheder

Hurtig og omkostningseffektiv fremstilling af sandwichkonstruktioner til flykabiner:Med polyethersulfon-materialet Ultrason® E fra BASF kan producenter af komponenter til flykabiner nu tage et stort skridt mod at nå dette mål. Den største fordel er, at det samme termoplastiske materiale Ultrason® kan forarbejdes til forskellige komponenter af sandwichkonstruktionen ved hjælp af et enkelt værktøj. Dette reducerer cyklustiden og dermed også produktionsomkostningerne. Sandwichen består af en skumkerne og kulfiberlaminater, som alle er lavet af Ultrason® E. Om nødvendigt kan den termoformede skumkerne med dæklag derefter overstøbes med det kulfiberforstærkede Ultrason® E 2010 C6, så den inkorporerer forstærkninger, strukturer eller ekstra funktionelle elementer i sandwichen. Kombinationen af 30 % kulfibre og den amorfe højtemperaturplast Ultrason® garanterer, at den lette skumsandwich har ekstraordinære og konstante mekaniske egenskaber over et temperaturområde fra -100 til +200 ◦C.

Sandwichkonstruktioner giver mulighed for en særlig lav vægt, samtidig med at en høj bøjningsstivhed bevares. Denne konstruktion er derfor særligt velegnet til anvendelser i flykabiner, f.eks. paneler, sidevægge, bagagerum, døre, kabineskillevægge, men også rulleborde og køkkenmoduler. Materialet med sit usædvanligt høje begrænsende iltindeks på 38 udmærker sig ved, at det opfylder kravene for trafikfly, hvad angår brændbarhed og varmeafgivelse allerede inden tilsætning af brandhæmmende midler. Sandwichkomponenter, som kan fremstilles termoplastisk på denne måde, har utallige fordele sammenlignet med traditionelle honeycomb-konstruktioner, der coates med phenolharpiks. Takket være vægtoptimerede, termoplastiske sandwichkonstruktioner med ekstra funktioner er det muligt at udvikle nye letvægtsmaterialer til luftfarten, som har forbedrede egenskaber og en betydeligt reduceret omkostningsstruktur sammenlignet med traditionelle sandwichkonstruktioner.

JEC Innovation Award 2018 i kategorien "Aerospace Process"

En gruppe fra forskningsprojektet "MAI Sandwich" vandt i 2018 JEC Innovation Award i kategorien "Aerospace Process" for udviklingen af en demonstrator med Ultrason® som skumkerne. Det prisvindende koncept viser, at lange cyklustider kan reduceres drastisk til fem minutter for et panel på 1-3 kvadratmeter ved brug af den traditionelle produktionsmetode. Dette resultat var muligt på grund af det optimale samspil mellem de få anvendte materialer og udviklingen af en innovativ, finjusteret produktionssekvens, der kombinerer de tre teknikker termoformning, sprøjtestøbning og fusion bonding i et automatiseret produktionsanlæg.

• Kemikalieindustrien

• bæredygtighed

Hos BASF, skaber vi kemi for en bæredygtig fremtid. Vi kombinerer økonomisk succes med miljøbeskyttelse og social ansvarlighed. De mere end 115.000 ansatte i BASF-koncernen arbejder for at bidrage til succes for vore kunder, som man finder i næsten alle brancher og i næsten ethvert land over hele verden. Vores produkter er opdelt i fem segmenter: Chemicals, Performance Products, Functional Materials & Solutions, Agricultural Solutions and Oil & Gas. I 2017 opnåede BASF en omsætning på 64,5 milliarder euro. BASF's aktier handles på børserne i Frankfurt (BAS), London (BFA) og Zürich (AN). Yderligere oplysninger om BASF findes på internettet på www.basf.dk