Brug en smuk efterårsdag på at bygge højbede – og få en perfekt miniature-have til en travl hverdag

Højbede vinder frem i disse år – måske fordi de små miniature-haver passer godt ind i en travl hverdag, hvor vi gerne vil slappe af i haven og dyrke grøntsager og blomster, men ikke orker at passe en stor urtehave. BAUHAUS har samlet en række gode råd til dig, der vil i gang med at etablere et højbed, der passer til lige præcis dit hus og din have.

Det er hurtigt og nemt at anlægge højbede. Alt efter materialevalg, og om du vælger at bygge et enkelt bed eller flere, kan du sætte ambitionsniveauet lige der, hvor det passer dig.

Brug en smuk efterårsdag på projektet, så står dit nye højbed klar til brug, så snart forårssolen titter frem.

Højbede i træ er populære
Mange af de højbede man ser i danske haver, er lavet af træ – det er nemt at arbejde med og passer ind i de fleste haver. Regn med, at et højbed i træ holder 5-10 år, før træet er mørnet. Undgå at bruge trykimprægneret træ, hvis du har planer om at dyrke spiselige grøntsager i bedet, lyder det fra haveeksperterne i BAUHAUS. Kemikalierne fra træet kan trænge ned i jorden og op i planterne.

Hvis du gerne vil have et højbed i træ, men ikke selv har mod på at snedkerere, så er pallerammer i træ lige til at hente i din lokale BAUHAUS og stille op hjemme i haven. Og antallet af rammer oven på hinanden bestemmer højden på dit bed.

Minimalistiske og strømlinede højbede til den moderne have
Er dit hus og have i en moderne, minimalistisk og strømlinet stil, så er det måske et højbed i stål, du skal have? Højbede i galvaniseret stål vinder frem – de er ikke meget dyrere end højbede i træ, og stål er et holdbart og vedligeholdelsesfrit materiale.

Højbede behøver ikke at være firkantede!
Noget helt nyt er, at man nu kan lave højbede i organiske former. De organiske højbede bygger du af profilerede paneler lavet af stål-elementer, som er blevet tilført forzinket aluminium. Panelerne, der er lakeret mørkegrå, tåler kontakt med både kompost, jord og fugtigt træ. Har du mod på et rundt eller Barbapapa-formet højbed, kan du finde de nye højbede fra Vitavia hos BAUHAUS.

Højbede af genbrugsmaterialer
Højbede kan også bygges i sten eller beton – måske du endda har en bunke gamle belægningssten til overs i et hjørne af haven? Eller måske du vil gå på jagt efter gamle brosten, fx på Den Blå Avis, hvor mange tilbyder brugte sten gratis mod afhentning.

Vælg den højde og størrelse der passer til dig
Sørg for, at dit højbed får en god arbejdshøjde, men vær opmærksom på ekstra afstivning, hvis bedet fx skal op at stå på ben. Tænk også over bredden på dit bed – du skal kunne nå ind til midten af bedet uden at skulle træde op i det.

En fordel ved et højt højbed er, at jorden hurtigere varmes op om foråret – men til gengæld kræver bedet måske ekstra vanding i tørre perioder. Når du anlægger dit højbed, så husk at grave jorden godt igennem, der hvor højbedet skal være, så der er god kontakt med underlaget.

Hvor i haven skal højbedet placeres – et bonus-tip!
Hvor højbedet skal placeres, fx om det skal være i sol eller skygge, afhænger af, hvad der skal dyrkes i bedet. Placer gerne bedet nord-syd, så alle planter får glæde af solen. Sørg for at holde god afstand til hækken – gerne en meters penge – så du undgår for meget rod-ukrudt.

Et bonus-tip er at anlægge højbedet tæt på køkkenindgangen, eller så det kan ses fra køkkenvinduet – på den måde bliver du mindet om at hente de friske råvarer, når du går i gang med madlavningen.

• have
  • havecenter

BAUHAUS er en af Europas største byggemarkedskæder med mere end 300 varehuse i 19 lande. Vi åbnede det første varehus i Danmark i 1988 og er i dag repræsenteret i 18 byer.

Vores stærke position i markedet skyldes blandt andet, at vi tilbyder branchens største udvalg under ét tag til både håndværkere og private. For alle som arbejder i BAUHAUS har kunden altid første prioritet.