Vi vil have wellness på toilettet

De fleste forbinder måske ikke noget så ordinært som et toilet med mode og trends, men ikke desto mindre følger vores toiletpræferencer også tidens tendenser. Særligt rengøringsvenlige toiletter er populære som aldrig før, men også mere eksotiske varianter er ved at finde fodfæste på det danske marked.

Hos Bauhaus mærker man tydeligt, at kundernes efterspørgsel på toiletter har ændret sig de senere år. Selv om byggevarehuskæden fører et bredt udvalg af almindelige toiletter, er særligt de nyere ’rimfree’-toiletter i høj kurs. De senere år er salget af disse firedoblet hvert år. Det særlige ved rimfree-toiletter er, at de er udformet uden den klassiske skyllerand, hvor kalk og snavs ofte sætter sig fast og vanskeliggør rengøringen. En anden, og mere eksotisk, type toilet, som ifølge Bauhaus kommer til at dominere markedet i 2017, er dusch-toiletter med indbygget spule- og lufttørresystem.

”Vi kan se, at dusch-toiletterne vinder mere og mere indpas i folks bevidsthed. Og det er da heller ikke for ingenting, at man kalder dem for toiletterns Rolls-Royce. Toiletterne har rigtig mange funktioner - for eksempel kan man vælge mellem forskellige skyllestyrker og vandtemperaturer, varme i toiletsædet og integreret luftrensefilter, som filtrerer og renser dårlig luft. Og alle funktioner kan kontrolleres med en fjernbetjening, så man nemt kan sammensætte lige præcis den toiletoplevelse, man har lyst til”, siger Holger Jepsen, der er ansvarlig produktchef for VVS i Bauhaus.

Når toiletbesøg bliver wellness
Ønsket om at gøre toiletbesøget til en oplevelse i stedet for noget, der bare skal overstås, hænger ifølge produktchefen sammen med, at mange i dag ønsker at tilføre lidt luksus i hverdagen, men måske ikke har tiden.

”Mange vil gerne forkæle sig selv en gang imellem, men det kan være svært at finde tiden til det. Derfor er det oplagt at klemme lidt luksus og selvforkælelse ind i dagligdagen, for eksempel ved at ophøje noget så uglamourøst som et toiletbesøg til en decideret oplevelse. Nogle af de luksustoiletter, der findes på markedet i dag, formår virkelig at få komfort, æstetik og brugeroplevelse til at gå op i en højere enhed”, siger Holger Jepsen.

Gode råd til gamle toiletter
Har du et gammelt toilet, kender du sikkert udfordringen med aflejringer af snavs i skylleranden. Heldigvis findes der produkter fremstillet specielt til formålet, som kan lette rengøringsarbejdet.

”Der findes mange forskellige typer rengøringsmidler, som effektivt fjerner pletter og aflejringer fra urin, kalk og rust, men du undgår ikke hyppig rengøring med toiletbørsten. Bor du i et område, hvor der er meget kalk i vandet, er det ekstra vigtigt at gøre det til en fast rutine at bruge toiletbørsten forebyggende og ikke kun efter behov, hvis du vil undgå maset med at fjerne aflejringer”, siger Holger Jepsen.

• Arkitektur

• bolig
  • wellness
  • design

Bauhaus er en schweizisk ejet koncern og har været i Danmark siden 1988. Bauhaus er repræsenteret i 19 lande og driver mere end 260 byggevarehuse.

Bauhaus har 16 byggevarehuse i Esbjerg, Glostrup, Herning, Hillerød, Hjørring, Holbæk, Ishøj, Kolding, Næstved, Odense, Randers, Roskilde, Tilst, Vejle, Viby J og Aalborg. Kædens 17. varehus åbner i foråret 2017 i Valby.