Hvepsetid

Pressemeddelelse   •   Aug 07, 2012 12:21 CEST

Den almindelige gedehams (Paravespula vulgaris), bedre kendt som hvepsen, er en af de mest talrige hvepsearter i Danmark. Hvert forår etableres en ny koloni af en hvepsedronning, som har overvintret i dvale. I de næste par måneder knokler hendes arbejdere med indsamling af føde til boets nye hvepselarver. Det karakteristiske hvepsebo kan huse op til 10.000 individer, og når det nye kuld dronninger forlader boet sidst på sommeren, går kolonien langsomt til grunde for helt at forsvinde med den første frost.

Sød tand skaber problemer

Når de mange arbejdshvepse ikke længere skal skaffe føde til hvepseboets larver, begynder de at flyve planløst omkring. Det er især i denne periode (august-september), at deres hang til søde sager for alvor begynder at blive et problem for os mennesker. Det er nemlig de færreste, som ønsker at dele mad med en arrig hveps. I værste fald kan man pådrage sig livstruende hævninger, hvis man stikkes i mund og svælg eller er overfølsom over for hvepsens gift. Der er derfor god grund til at begrænse de ubudne gæsters besøg på vores madvarer.

Bliv hvepsene kvit

Det er heldigvis let at sætte en effektiv stopper for de flyvende plageånder. Prøv fx Natria Fluespray, der er et af markedets mest effektive midler mod flyvende insekter. Natria Fluespray er let nedbrydelig og bygger på et naturligt aktivt stof kaldet pyrethrum, som udtrækkes fra krysantemum blomsten. Fluesprayen, som er en aerosol, har øjeblikkelig virkning, når den sprøjtes direkte på hvepsene, og den er godkendt til anvendelse indendørs i huset, men er også effektiv til bekæmpelse af fx hvepseboer i havestuer, på terrasser, i garagen eller under taget. For at opnå det bedste resultat, er det en god ide at vente til hen under aften, når hvepsene er søgt tilbage til boet - herefter sprøjtes boet grundigt direkte i indgangen. For svært tilgængelige hvepsebo medfølger der også et smart lille forlængerrør til at påmontere sprayen, hvilket gør det lettere at sprøjte op eller ind i et hvepsebos indgang.

Læs mere på http://www.bayergarden.dk

Bayer er en international virksomhed med kernekompetencer inden for sundhed, ernæring og højteknologiske materialer. Vores produkter og serviceydelser har til formål at gavne mennesker og forbedre deres livskvalitet. Samtidig arbejder vi for at skabe værdi gennem innovation, vækst og en høj indtjeningsevne. I 2011 havde Bayer 111.800 ansatte og en omsætning på 36,5 mia. euro og investerede 2,9 mia. euro i forskning og udvikling, svarende til 8 % af koncernens omsætning. Bayer koncernen har forpligtet sig til at følge principperne om bæredygtig udvikling og til at agere som en social og etisk ansvarlig virksomhed. Derfor vægter vi økonomisk, miljømæssig og social ansvarlighed lige højt i vores virksomhedspolitik.