Mild vinter kan få dødelig hundesygdom til at accelerere i år

Når vinteren er mild, kan flere hunde blive syge af den dødelige parasit fransk hjerteorm, der kommer fra smittede snegle. Smitten sker, når hunden slikker på sneglene, kommer til at sluge dem, eller stikker snuden i græs med snegleslim på. Behandles hunden ikke i tide, kan den risikere at dø. Dyrlæge og lektor Jakob Willesen forklarer, at fordi sneglene og de smittede larver trives bedst i varme og fugt er flere overlevet i år, som følge af den milde vinter sidste år:

”Tendensen peger i retning af flere smittede hunde i år. Sidste års milde vinter får flere larver og snegle til at overleve og det giver mulighed for, at sygdommen accelererer. Jo flere larver, hundene indtager via sneglene, jo dårligere bliver de. Derfor kan vi også risikere at se flere alvorlige tilfælde i den kommende vinter.”

Jakob Willesen foreslår, at man som ejer holder hunden i snor i særligt fugtige områder og får ens hund tjekket, hvis den hoster. I særligt alvorlige tilfælde eller ved gentagen smitte er det muligt at give hunde en forebyggende behandling, baseret på dyrlægens individuelle vurdering af risiko, fx hvis hunden er særligt glad for snegle eller bor i et højrisikoområde, siger han.

Symptomer er lette at overse
På Dyreklinikken Artemis i Hellerup oplever dyrlæge Lise Rovsing, at mange hundeejere ikke ved, at deres hund er smittet. Symptomerne viser sig ofte som hoste og træthed og kan derfor være svære at få øje på. Nogle hunde har slet ingen symptomer, før de er meget syge, siger Lise Rovsing, der dog oplever, at flere er opmærksomme på problemet og efterspørger vejledning:

”Hundeejere ser venners og families hunde blive forfærdeligt syge. Derfor får vi testet flere hunde, der ikke nødvendigvis har nået at udvikle symptomer og kan sætte hurtigt ind med behandling – og dermed afhjælpe en af hundens største sundhedsudfordringer.”

For mere information www.hjertelungeorm.dk

Louise Knigge, Veterinærsygeplejerske Bayer A/S, louise.knigge@bayer.com

Ulla Tommerup, Kommunikationskonsulent, Effector, ut@effector.dk, 28900721

• Jagt, fiskeri