VM-bolden er klar til Brasilien

VM-bolden er klar til at rulle på banen, når verdensmesterskaberne skydes i luften i Brasilien den 12. juni.  “Brazuca”, som er navnet på bolden, er blevet testet af 600 profesionelle spillere – en ny rekord for adidas, som har udviklet bolden i samarbejde med Bayer MaterialScience. Deres konklussion er entydig: Boldkontrollen er forbedret, og bolden er mere rund og stabil end dens forgængere.

Brazuca er et brasiliansk slangord for positivt livssyn. Det er dermed et passende navn til årets VM-bold set i lyset af, at der ikke er en sportsgren, som er mere central for den brasilianske nationale stolhed end fodbold. Den nye farverige VM-bold består kun af seks symmetriske paneler og er mere harmonisk opbygget end tidligere bolde. Til sammenligning har dens forgængere typisk haft 12, 16 og endda 32 paneler. Men jo færre elementer bolden udgøres af, jo lettere bliver den at kontrollere.

Hightech bold holder i al slags vejr
Brazuca’ens gode spilleegenskaber skyldes bl.a., at den er lavet af højteknologiske materialer fra Bayer MaterialScience. Bolden består af fem lag plastik, som indeholder polymeriske materialer. Det er bl.a. pga. disse polyuretan-lag, at bolden eksempelvis opnår sin originale form igen, lige efter den er blevet sparket til. Lagene gør også boldens overflade stærkere og mere elastisk.

Brazuca’en kan bruges i alt slags vejr og er stort set 100 % vandtæt, da boldens overflade er lavet af vandbåren polyuretan fra Bayer MaterialScience. Overfladestrukturen på bolden er endvidere fremstillet af termoplastisk polyuretan, som giver målmændene et godt greb på bolden, og fodboldstjerner som Lionel Messi, Bastian Schweinsteiger og Zinedine Zidane har allerede haft chancen for at teste den i spil.

Bayer MaterialScience har mange års erfaring med materialeudvikling til fodbolde, og har dannet partnerskab med Adidas siden 1986. De to virksomheder samarbejdede senest for to år siden, da de udviklede “Tango 12” til EM i 2012. adidas har produceret den officielle bold til VM siden 1970, og det kommer ikke til at ændre sig foreløbig . Den nuværende aftale med FIFA blev fornyligt forlænget til 2030.

Læs mere på Bayer.dk

Forward-Looking Statements

This release may contain forward-looking statements based on current assumptions and forecasts made by Bayer Group or subgroup management. Various known and unknown risks, uncertainties and other factors could lead to material differences between the actual future results, financial situation, development or performance of the company and the estimates given here. These factors include those discussed in Bayer’s public reports which are available on the Bayer website at www.bayer.com. The company assumes no liability whatsoever to update these forward-looking statements or to conformthem to future events or developments.

• højteknologiske materialer
  • polyurethaner
  • fodbold
  • adidas
  • brazuca
  • fifa world cup brazil
  • vm14
  • pur
  • polyuretan
  • polymerer

Bayer er en international virksomhed med kernekompetencer inden for sundhed, ernæring og højteknologiske materialer. Vores produkter og serviceydelser har til formål at gavne mennesker og forbedre deres livskvalitet. Samtidig arbejder vi for at skabe værdi gennem innovation, vækst og en høj indtjeningsevne. I 2013 havde Bayer 113.200 ansatte og en omsætning på 40,2 mia. euro og investerede 3,2 mia. euro i forskning og udvikling, svarende til 8 % af koncernens omsætning. Bayer koncernen har forpligtet sig til at følge principperne om bæredygtig udvikling og til at agere som en social og etisk ansvarlig virksomhed. Derfor vægter vi økonomisk, miljømæssig og social ansvarlighed lige højt i vores virksomhedspolitik. Se www.bayer.dk for mere information.

Signe Hansen Lindsten

Pressekontakt Communications Manager Corporate Communications +45 45 23 50 08