​Discountbehandling og juridisk rod

Forslaget om nye afdelinger er noget juridisk rod, der undergraver retssikkerheden og fører til dårlig behandling af psykisk syge.

Aftalen, der skal forhindre vold på bosteder, blander reglerne om bosteder og sygehusafdelinger sammen. Sammenblandingen gør det svært at gennemskue, hvilken behandling og hvilke rettigheder beboerne på de nye afdelinger får.

Bedre Psykiatri er også bekymrede for de nye regler om tvangsindlæggelse. Kommunerne får sidste ord om tvangsindlæggelse på de nye afdelinger, og i beslutningen kan de ignorere lægens vurdering og se bort fra psykiatrilovens bud om, at patienten skal være psykotisk. Kravet er kun, at patienterne er indenfor målgruppen til de nye institutioner, og at de har været tvangsindlagt indenfor det seneste halve år.

Bedre Psykiatri og flere andre organisationer er dybt bekymrede over, at kriterierne er blevet så diffuse, og at magten over et så ekstremt indgreb som tvangsindlæggelse er lagt i hænderne på kommunalpolitikerne.

Knud Aarup

Pressekontakt Landsformand 21328184