Vær med til at hacke Scarlet Pleasures nye musikvideo

Pressemeddelelse   •   Jan 24, 2017 09:00 CET

B&O PLAY og det populære danske band Scarlet Pleasure er ude med et nyt projekt, som skal få fans og kreative programmører i hele verden til at hacke Scarlet Pleasures nye musikvideo til sangen ”The Wave”. For den almindelige bruger præsenterer projektet et kunstspækket univers, hvor man ved at tappe og swipe kan interagere med de visuelle elementer i musikvideoen. Samtidig har B&O PLAY og Scarlet Pleasure lagt kildekoden offentligt ud på webtjenesten CodePen, så programmører på alle niveauer kan redigere de visuelle elementer til musikvideoen og tilføje deres egne.

Programmører er fremtidens kunstnere

”Man tænker ofte på programmører som folk, der laver apps og computerspil, men vi ser dem i stigende grad som fremtidens kunstnere. Præcis som kode transformeres fra tal og ligninger til smuk musik i vores højtalere og hovedtelefoner, skaber programmører i dag fantastisk kunst, som inspirerer og engagerer artister og publikum på helt nye måder,” siger Jens Jermiin, Head of Global Marketing for B&O PLAY og nævner, at projektet også har et uddannelsesmæssigt aspekt.

“Code The Wave er en flot musikalsk oplevelse, og samtidig er projektet en åben platform for folk, der gerne vil lære at programmere. Med hjælp fra communityet CodePen håber vi, at musikvideoen vil inspirere folk i alle aldre til give sig i kast med programmering og være med til at forme krydsfeltet mellem kunst, musik og teknologi”.

Teknologien samler fans og artister

I takt med at teknologien spiller en større rolle i vores liv og hverdag, søger musikartister at bruge teknologi til at skabe nye oplevelser for deres fans. Derfor er Scarlet Pleasure begejstrede for at have skabt den digitale legeplads Code The Wave sammen med nogle af verdens førende kreative programmører, hvor deres fans kan sætte deres eget præg på musikvideoen og programmører kan lave deres egne elementer.

”Code The Wave er et kreativt univers og en helt ny måde at tænke både musik, kunst og teknologi på. Det færdige produkt ændrer sig hele tiden, når vores fans og kodere laver deres egen version af musikvideoen til ”The Wave” – vores nye nummer. Det giver os en unik måde at interagere og være i kontakt med fans på – vi inviterer dem ind i kernen af vores univers og lader dem blive en del af det. Det er i høj grad med til at nedbryde distancen mellem os og vores fans,” siger Emil Goll, vokal, Scarlet Pleasure.

Vil du være med?

Hvis du vil kode dit eget videokunstværk i den nye generative musikvideo, gå til http://codepen.io/codethewave/ eller for at instruere din egen video uden kendskab til kodning, gå til www.beoplay.com/codethewave.

Projektet er blevet til med hjælp fra digitale partnere Trouble, der står bag konceptet og Molamil, der har udviklet framework for websiden, communityet CodePen, Scarlet Pleasure og Copenhagen Records samt designer Rebecca Frederiksen, der har skabt de visuelle kunstelementer i universet.

Samtidig med lanceringen af det nye projekt udgiver Scarlet Pleasure nummeret ”The Wave”, som er udviklet specielt til projektet. Nummeret kan høres eksklusivt på www.beoplay.com/codethewave og bliver senere udgivet på Spotify.

Bemærk: For bedste brugeroplevelse anbefales det at tilgå platformen i nyere browsere som Chrome samt sørge for, at din enhed er opdateret med nyeste udgaver af software og styresystem. _________________________________________________________________________________________

OM GENERATIV KUNST

Generativ kunst er en ny kunstform, hvor programmører bruger kode til at skabe grafik, der reagerer på computeralgoritmer. Musikvideoen til ”The Wave” af Scarlet Pleasure bygger på en HTML5-side, der lader kodere ændre i samt tilføje ny kode. Platformen er åben for alle, og da koden allerede er frit tilgængelig nu, kan programmører skabe og justere de visuelle elementer i videoen i real time.

OM SCARLET PLEASURE

Scarlet Pleasure er et populært og anmelderrost dansk band, der består af barndomsvennerne Emil Goll, Joachim Dencker og Alexander Malone. De udgav deres debutalbum i 2016 og er kendt for deres unikke stil og lyd. Musikken er velspillet pop med tydelige referencer til 80’ernes og 90’ernes hitnumre. ”The Wave” er et nyt nummer, der er udviklet eksklusivt til projektet Code The Wave. ”The Wave” kan høres på www.beoplay.dk/codetheway.

Følg Scarlet Pleasure på: https://www.facebook.com/scarletpleasure/ _________________________________________________________________________________________

SOCIALT

#codethewave

OPLYSNINGER OG KONTAKT