Klovn for livet - Danske Hospitalsklovne spreder glæde i en svær tid!

Blogindlæg   •   Dec 17, 2013 09:19 CET

På billedet ses adm.direktør hos Berner a/s Christian Scheffold, oversygeplejerske Karin Ørskov og Hospitalsklovnen Tut.

Hos Berner har vi i år valgt at støtte Danske Hospitalsklovne, som er en landsdækkende forening, der har eksisteret siden 2003 ud fra grundidéen om, at humor letter og fremmer helbredelse.

Danske Hospitalsklovne gør et fantastisk stykke arbejde. Foreningen er fuldstændig afhængig af donationer fra privatpersoner, fonde og sponsorer - så vi hos Berner håber, at fokus på den gode sag - kan skabe endnu flere bidrag!

Når et barn bliver alvorligt sygt opstår der følelser såsom angst, sorg, stress, vrede og hjemve hos både barnet selv og deres familier i forbindelse med indlæggelse og sygdom. Ved brug af sin blide og lidt naive figur kan hospitalsklovnen spejle disse følelser, og få barnet til at løsne op i selv ubehagelige situationer.

Ved at fjerne fokus fra sygehuset, medicinen og sygdommen skaber hospitals-klovnene også ofte et pusterum for de pårørende. Hospitalsklovnenes vigtigste opgave at observere, lytte og leve sig ind i hvert enkelt barns reaktioner og følelser.