​Årets Reumert 2015 vil genopfinde awardshow-formatet

​Årets Reumert 2015 vil genopfinde awardshow-formatet

Om mindre end to uger hylder Bikubenfonden igen scenekunstens bedste præsentationer med landets store scenekunstpris, Årets Reumert.

I år er både scene og koncept vendt på vrangen i ønsket om at genopfinde formatet for awardshows. Kronprinsparret vil være blandt gæsterne.

Årets Reumert foregår på Skuespilhusets bagscene søndag d. 21. juni kl. 20.00. Det nyskabende show kan opleves live på DRK, og man kan følge med i timen op til med interviews og andet fra den røde løber på DRK samt online på DR.dk og de sociale medier.

Kronprinsparret vil være blandt gæsterne til den atypiske prisuddeling, som skabes af den kreative instruktørduo Fix & Foxy, bestående af Tue Biering og Jeppe Kristensen i et samarbejde med scenografen Nicolaj Spangaa. Sammen med de tre værter, skuespillerne Sigrid Husjord, Kristoffer Fabricius og Troels Thorsen, har det kreative hold valgt et omvendt set-up, så publikum i bogstaveligste forstand kommer med bag scenen på teatret.

Både publikum og seere kan se frem til et awardshow i et helt nyt format. Instruktørduoen Tue Biering og Jeppe Kristensen udtaler:

Det er absurd at have et show, der vil hylde teater som en levende kunstart, hvis det selv er dødt og mekanisk. Vi har mødt en masse levende mennesker. En danser på 89, en mand, der er kommet sig over en depression ved at se 130 teaterforestillinger om året, en pige på 10 år, der drømmer om at blive skuespiller, en journalist, der giver sit kontorliv mening ved at opsøge bloddryppende operaer. De kommer helt sikkert på scenen til Årets Reumert. Og så har vi bedt vores tre værter om at genopfinde awardshow-formatet fra bunden.

26 priser uddeles
Reumert-juryen har i løbet af året været rundt på landets teatre for at finde det bedste inden for den danske scenekunst. De tre nominerede i kategorien Årets Forestilling er Romeo og Julie på Det Kongelige Teater, Beton på Aalborg Teater og Som i himlen af Teatret og Teater O. Blandt årets nominerede scenekunstnere kan nævnes skuespillerne Karen-Lise Mynster, Anders Budde Christensen, Olaf Johannessen og Danica Curcic, instruktørerne Kaspar Rostrup, Minna Johannesson og Therese Willstedt, sangerne Johan Reuter og Andrea Pellegrini samt dramatikerne Peter Asmussen og Thomas Markmann m.fl. Se alle nomineringer nedenfor.

Bikubenfonden ønsker også i år at sætte særligt fokus på scenekunstens talenter. Årets Reumert hylder i år ti talenter, som Reumert-juryen mener kommer til at tegne fremtidens scenekunst.

Læs mere på www.aaretsreumert.dk og følg med på www.facebook.com/aaretsreumert

Pressekontakt:
Kristina Sindberg // kristina@have.dk, // 33 25 21 07 // 24 86 01 84

Læs hele pressemeddelelsen inkl. liste over nominerede og talenter i linket nedenfor

Bikubenfonden er en uafhængig, erhvervsdrivende fond, der uddeler midler fra fondens afkast og formue til gavn for samfundet, primært inden for kultur og sociale formål.

Udover at uddele midler til projekter inden for kultur og sociale formål, udvikler Bikubenfonden også egne projekter, herunder prisuddelingerne Årets Reumert, Kronprinsparrets Priser og Udstillingsprisen Vision. Som led i visionen om, at fonden skal være aktivt engageret i pleje og bevaring af den danske natur, ejer og driver Bikubenfonden naturområdet Svanninge Bjerge på Sydfyn.