Ligestilling forsvinder med blodbussen

Nyhed   •   Mar 06, 2015 07:00 CET

Det kommer bag på Ærø Kommune, at Region Syddanmark overvejer at stoppe med at sende blodbussen til Ærø. I et brev til regionen den 6. februar anmoder kommunen regionens politikere om at finde andre steder at spare af hensyn til ærøboernes opfattelse af ligeværd, helhed og sammenhæng, skriver Fyns Amts Avis.

- I denne sag omhandler forringelsen ikke adgangen til sundhedsydelser, men borgernes adgang til at yde deres bidrag på lige fod med regionens øvrige indbyggere, skriver Ærø Kommune.

Peder Jørgensen er en af cirka 350 bloddonorer på Ærø. Han har været bloddonor i halvandet år.

- Som bloddonorer bidrager vi med noget positivt. Men det bliver åbenbart ikke betragtet som noget, der har nogen værdi. Det er som om, vi ikke skal have de samme muligheder for at være samfundsbevidste som resten af regionen, siger Peder Jørgensen til Fyns Amts Avis.

Ifølge regionen er det økonomiske aspekt uundgåeligt.

- Problemstillingen er, at det simpelthen er dyrere at tappe blodet på Ærø, fordi der er omkostninger ved at få bussen med på færgen, lyder det fra Per Busk, der er sundhedsdirektør i Region Syddanmark.

Forslaget om at vælge bloddonorer fra er paradoksal, mener formanden for Ærø Sygehusforening, Lars Ole Gjesing.

- På den ene hånd argumenterer sundhedsvæsenet meget indtrængende til folk om at melde sig som bloddonorer - som om det gælder liv og død. Med den anden hånd har man råd til at sige nej til godt ærøsk blod. Mere vigtigt er det åbenbart ikke, siger Lars Ole Gjesing til avisen.

Knud Rasmussen, formand for Bloddonorerne i Svendborg, ærgrer sig over, at Region Syddanmark tænker på at vælge Ærø fra.

- Det undrer mig virkelig, fordi vi tidligere er blevet opfordret til at finde flere bloddonorer på Ærø, fordi der skal være nok til, at det skal betale sig. De skal gerne have 50-60 donorer pr. tur, siger Knud Rasmussen til Fyns Amts Avis.

PDF-dokument Word-dokument