Østjyske donorer ønsker også en blodbus

Nyhed   •   Feb 03, 2014 07:43 CET

Skejby kan ligge langt væk, selvom man bor i Aarhus. Det hører formanden for det lokale donorkorps ofte, og derfor ønsker korpset, at kommunen også får en mobil tappeenhed til at servicere donorerne.

»Det føles om en hindring for folk, at de skal helt ud til Skejby. Vi kan især mærke på firmadonorer, at der er blevet sværere for dem at få fri til at komme til os,« fortæller Jesper Boserup Thestrup.

Han frygter, at bliver svært at blive ved med at hverve nye medlemmer til korpset, som i dag tæller omtrent 25.000 medlemmer.

I Randers og Grenaa står der ikke en blodbus på ønskesedlen, da der er velfungerende tappesteder, men der er forståelse og opbakning til det århusianske ønske:

»Der er nedlagt en tappeenhed i Odder, og det er lagt fra alle donorer, der er fulgt med til Skejby. Desuden vil flere virksomheder på havnen i Aarhus ikke lade deres medarbejdere tage til Skejby i arbejdstiden mere,« fortæller Daniel Janerka, der udover at være lokalformand i Grenaa også sidder i den midtjyske regionsbestyrelse.

Afstande og økonomi
I 2009 var antallet af donorer i Aarhus nede at runde 21.000, og der manglede blod på sygehusene. Aarhus Kommune tilbød derfor, at 4500 ansatte måtte donere blod i arbejdstiden, hvis Region Midtjyllands blodbus lagde vejen forbi.

Men det kunne ikke lade sig gøre. Bussens køreplan var lagt et år i forvejen, lød beskeden fra regionen.

Med baggrund i blandt andet den episode og ønsket fra donorkorpset er Region Midtjylland i det indeværende budgetår gang med at undersøge, om det kan svare sig at investere i endnu en blodbus.