Region Hovedstaden presset til nye besparelser

Nyhed   •   Mar 09, 2015 11:04 CET

Region Hovedstaden skal allerede i 2015 finde besparelser for yderligere 150 mio. kr, skriver Dagens Medicin.

Det oplyser regionen efter det er konstateret, at regeringen og Danske Regioner har undervurderet udgifterne til medicintilskud ligesom priserne på ny sygehusmedicin er steget mere end forventet.

Samtidig betyder en regnefejl i Sundhedsministeriet, at regionen har udsigt til 40 mio. kr. færre DRG-kroner end oprindeligt beregnet.

- Det er rigtig ærgerligt, men vi står med en kæderække af udefrakommende ting, som presser vores økonomi. Derfor har vi politikere nikket ja til at genåbne budgettet for 2015 for at finde op til 150 mio. kr. – og til næste år øges presset til mindst 225 mio. kr. Det kan godt blive mere, siger regionsrådsformand Sophie Hæstorp Andersen (S) i en pressemeddelelse.

I forvejen har Region Hovedstaden gennemført besparelser for samlet 300 mio. kr. på årets budgetter, der blandt andet er fundet ved at fusionere Rigshospitalet og Glostrup Hospital samt Herlev og Gentofte Hospital.

Det er nu op til hospitalsdirektioner og andre virksomheder i regionen at komme med forslag til, hvordan besparelserne kan gennemføres.