Consignor

7 tips: Sådan optimerer du dit lager

Blogindlæg   •   Jan 15, 2016 12:44 CET

Lageret er ofte kernen i virksomheden, og det er herfra kunderne forsynes med deres bestillinger. Derfor er optimering af lageret afgørende for virksomhedens levering til kunderne. Logistikekspert, Lager og Industrisystemer, giver her syv tips til, hvordan du optimerer dit lager, så du sparer arbejdstid på lageret og kan tilbyde dine kunder en hurtigere og mere præcis levering.

Udnyt pladsen på lageret
Udnyt højden på lageret ved at installere en mezzanin (mellemetage) eller udnyt gulvarealer bedre ved at bruge mobile reoler for at få plads til flere varer på samme flade.
Ryd op i dit varesortiment
Lad ikke varer, som du ikke kan sælge, optage pladsen på lageret for andre mere populære varer. Varer skal altid være kortest muligst tid på lageret, så du ikke mister penge.
Kend dine varer
Placér varerne på lageret i forhold til, om de er høj- eller lavfrekvens varer.
Pluk ordrer hurtigere
Pluk flere ordrer på én gang (batchpluk) og indret lageret, så medarbejderen ikke skal gå lange afstande.
Kontrollér dine varer
Få styr på svind, udløbsdato, produktionsfejl og returvarer gennem fastlagte rutiner og tilpassede softwareløsninger.
Prioritér gode ergonomiske arbejdsstillinger
Højborde, samlebånd og skiftende arbejdsstillinger er med til at mindske sygefraværet blandt lagermedarbejdere samt øge produktiviteten.
Gør dine lagerprocesser skalérbare
Med en skalérbar logistikløsning kan du nemt op- og nedjustere i forhold til høj- og lavsæson. Du skal altså ikke investere i dyre og overdimensionerede logistikløsninger, hvis du ikke har behov for det.