Quality content

Er det som studerende nødvendigt at melde sig ind i en a-kasse?

Blogindlæg   •   Sep 22, 2014 10:40 CEST

Når du starter på et nyt studie, så er det ikke unormalt, at du bliver tæppebombet med en masse forskellige brochurer og flyers, der alle forsøger at få dig til at blive medlem af en eller anden a-kasse. Denne tæppebombning kan for mange virke meget forvirrende, da det måske ikke er alle som ved så meget om a-kasser og lignende.

Behøver du en a-kasse som studerende?

Det mest enkle svar er nej. Det er ikke en nødvendighed at melde sig ind i en a-kasse som studerende, men når det så er sagt, så er det en ganske god sikkerhed at have, hvis du for eksempel ikke finder job lige med det samme efter din uddannelse.

Derudover er der også mange a-kasser som er gratis at være medlem af, hvis du er studerende, hvilket for mange er en rigtig god grund til at melde sig ind. Dog skal du være særdeles opmærksom på det, der står med småt (det skal du i øvrigt altid være). En gratis a-kasse er tit og ofte for godt til at være sandt, og der er typisk nogle skjulte omkostninger ved at være en del af a-kassen. Det er bl.a. sådan noget, at du skal have undersøgt inden du melder dig ind.

Anbefaling: Brug dine penge på et CV- og ansøgningskursus

I stedet for at bruge en masse penge på a-kasser i din studietid, så brug hellere pengene på et CV- og ansøgningskursus. På den måde bliver du bedre til at kommunikere de rigtige ting til arbejdsgiverne og sandsynligheden for at få et job bliver alt andet lige større. Og når du har et job, så er du ikke ligeså afhængig af a-kassen som før.

Yderligere information om a-kasser

Hvis du gerne vil vide mere om a-kasser, så kan du læse videre her.