Simplex Internet

Fagligt indlæg om konkurrence

Blogindlæg   •   Nov 02, 2010 14:52 CET

Det er vigtigt med konkurrence. Konkurrence er med til, at en given virksomhed udvikler og producerer nye, billigere og bedre produkter end deres konkurrenter. Konkurrence gør, at produktiviteten bliver øget, at ressourcerne bliver udnyttet fuldt ud, at der kommer et bredere udbud af varer og tjenester og til lavere priser. Kunderne på et givent marked, er meget fokuseret på at vælge, den leverandør med de mest konkurrencedygtige varer og tjenester.

På markedet for hårde hvidevarer er der en virkelig hård konkurrence blandt samtlige udbydere af hårde hvidevarer. Markedet er kendetegnet som værende transaktionsbaseret, hvor der udelukkende fokuseres på salg, hvilket afspejler sig i, at hårde hvidevarer branchen er den branche i Danmark, hvor der mest bliver forhandlet om prisen. Prisparameteret er af afgørende betydning, hvor kundeservicedelen er af lav eller moderat betydning. Herved gøres en given virksomhed sårbar, såfremt en konkurrent har et bedre tilbud. Dette skal ses i forhold til, at kunderne af hårde hvidevarer er meget prisfikseret og vælger ofte den leverandør der har det bedste tilbud.

For at være konkurrencedygtige betyder dette, at virksomhederne er nødt til at være innovative og finde blue oceans, hvor de adskiller sig fra de andre store fisk i havet. Dette kan dog være en rigtig svær opgave, når prisen i branchen er et så stærkt parameter, som det er og hvor der er en evig kamp om kundernes accept. Vigtigst af alt er, at virksomheder i hårde hvidevarer branchen i det mindste, kan gøre et forsøg på at tænke mere i relationer med kunderne.  Her kan virksomheden forsøge at overvinde kunderne, til at tænke i andre afgørende parametre, som kun netop din virksomhed kan tilbyde kunden, hvor fokuseringen omkring prisen bliver af mindre betydning og ikke det afgørende konkurrenceparameter.