WaytoRenew

Genbrug - sådan får vi en grønnere fremtid!

Blogindlæg   •   Nov 14, 2016 23:46 CET

Hvis vi skal have en grønnere fremtid, så er vi nødt til at gå tilbage til fortiden.

Det lyder måske paradoksalt, men vi kan virkelig lære noget af vores forfædre. Engang hvor masseforbruget ikke var et problem - en tid hvor man reparerede de ting man havde, og ikke bare købte nyt for at købe nyt.

Genbrug er i dag mange ting - det er nødvendigvis ikke blot at købe andres aflagte tøj i genbrugsbutikker. Der ligger rigtig mange muligheder i genbrug, det gælder bare om at få øjnene op for dem.I dag har du fx muligheden for at genbruge tøj, som er dit eget hele vejen igennem. Det vil sige, at ingen andre har gået i det. Du kan få forandret din kjole, din jakke, bukser eller lignende, så den ser helt anderledes ud og er så god som ny. Eller du kan få syet din frakke, kjole eller lign. ind, op eller slim fit, så den passer dig bedre. På denne måde får du noget nyt, uden at forbruge en masse nye ressourcer. Det kan også sagtens være at jakken ikke kan bruges længere, men at stoffet kan benyttes til noget nyt - mulighederne er mange.

Hvis dine bukser måske har fået et lille hul på knæet eller er gået op i syningen, kan du stadig være bæredygtig og genbruge. Vi skal til at tænke lidt mere gammeldags i forhold til sådanne ting. For før i tiden gik man til skrædderen, for at få repareret og måske fornyet sine beklædningsdele. Det var en tid hvor pengene måske var små, og derfor valgte man at få repareret det man allerede havde, i stedet for at købe nyt.
I dag er det helt omvendt, nu skal vi benytte os af denne mulighed for at skåne den klode vi allesammen holder så meget af, og via vores valg gøre op med masseforbruget af tøj.
waytorenew.com har en løsning på problemet og lader skræddere få fingrene i bukser, kjoler, frakker osv., som skal forandres eller blot repareres pga. et hul og lign. Der kan ske små mirakler som du ikke turde drømme om. Bukserne kan blive helt som nye, og det kalder vi genbrug - for igen har vi sparet naturen for at forbruge nye ressourcer på at producere nye bukser.
Alt dette sker online, så du ikke skal røre en finger - tøjet bliver nemlig afhentet og leveret direkte til døren.

Faktisk er det sådan, at når vi smider tøj væk, smider vi samtidig de ressourcer ud, som ellers kunne være benyttet igen. Undersøgelser viser at når vi danskere smider “aflagt” tøj ud, har det omkring 80% af sin levetid tilbage.
De kolde og lidt uhyggelige facts er fx at 1 kilo færdigt tekstil forbruger i gennemsnit 1 kilo kemikalier og 350 liter vand. Dette ene kilo udleder samtidig 15 kilo CO2. Ved at genbruge det samme stof og det samme tøj, sparer vi miljøet for disse miljømæssige ressourcer - det gør en KÆMPE forskel.

Fx har Diana fra København netop gjort dette via waytorenew.com, hvor bukserne blev helt som nye igen. For vi kender det alle, det er da synd at smide de bukser ud, som bare sidder drøn godt og giver en ski..e god numse.
Læs om mange af de andre glade kunder her.

Way To Renew - din online & bæredygtige skrædder, leveret til døren!