Vektropol

Godt logodesign er essentielt for din branding

Blogindlæg   •   Sep 16, 2019 17:15 CEST

Et godt logo skaber troværdighed

Et godt logodesign gør meget mere end at se godt ud. Det skaber troværdighed, og er medvirkende til øget salg, for dine kunder bedømmer dig ikke kun på det du skriver, men mindst lige så meget på det visuelle.

Tænk på at dit logo som regel er det første man ser på hjemmesiden - deroppe i venstre hjørne. Det er også det der er mest synligt på dit visitkort, og hvis nu du får skabt så meget succes med din virksomhed, at du når til punktet med erhvervsbeklædning og bildekoration, så vil dit logo vække endnu mere opsigt.

Et logodesign skal være gennemtænkt

Dit fremtidige logodesign skal tage udgangspunkt i din virksomhed og dit produkt. Det skal vække en følelse af det som du ønsker dit produkt skal udstråle. Det kan være meget minimalistisk og enkelt, det kan være varmt og imødekommende, det kan indeholde noget humor og forskellige farver, eller noget mere seriøst med et internationalt touch.

Nogle logos består kun af speciel skrifttype der enten er fundet eller lavet til formålet. Andre logos består både af tekst og et grafisk element som er unikt for virksomheden. Her kan virksomhedens produkt eller kendetegn være inkorporeret i det grafiske element, så logoet mere eller mindre fortæller hvad virksomheden beskæftiger sig med.

Et unikt firmalogo fås i mange prisklasser

Der er ingen tvivl om at det kan være svært at finde den rette logodesigner, for både stil og pris kan variere meget. Priserne kan variere fra kr. 1.000,- til +100.000,- og i den høje ende findes de designere, der gang på gang har bevist deres værd, og som har skabt stærke brands. Men for en nystartet virksomhed eller en selvstændig er de høje priser uopnåelige, og så er den gode nyhed at man sagtens kan få et godt og lækkert firmalogo til forholdsvis lave priser, og som kan give masser af værdi til brand.

Valg af design

De fleste logodesignere kommer med flere muligheder, når du endelig har bestemt dig for at investere i et unikt logo. Valget kan være svært, så brug endelig god tid på processen. Det kan anbefales at vælge et logo som ikke bare rammer tidens trends, men som også vil fungere om 5 år, om 10 år og måske om 20 år.

Overvej en designmanual

En designmanual kan også være nyttig at investere i. Her får man en helstøbt løsning, hvor man får en manual der viser hvilke farver der skal bruges i ens fremtidige branding - til tryksager, til web og meget mere. Ydermere får man eksempler på design af diverse tryksager, forslag til brug af skrifttyper og meget mere. Hvis man for eksempel bruger et eksternt bureau til at hjælpe med markedsføring - hjemmeside, tryk af papirsager m.v., så er en designmanual et godt værktøj at kunne dele.

Konklusion

Som nystartet virksomhed eller som iværksætter er det fjollet at spare på et logodesign. Det rigtige design vil hurtigt tjene sig selv hjem i form af troværdighed, blikfang m.v. Og nej, det behøver ikke koste en formue. Der er masser af dygtige grafiske designere, som er på vej op, og som vil lave dit logo for et fornuftigt beløb.