Google Danmark

Google: Internettet skal ruske liv i vandkantsdanmark

Blogindlæg   •   Jun 24, 2013 12:41 CEST

Små og mellemstore virksomheder i vandkantsdanmark skal udnytte digitale muligheder bedre for at skabe vækst og jobs i de danske yderområder. Selvom ni ud af ti små og mellemstore virksomheder har en hjemmeside, opdateres mange sider sjældent eller aldrig, og kun knap en fjerdedel giver mulighed for at købe eller booke direkte på deres hjemmeside. Derfor skyder minister for by, bolig og landdistrikter Carsten Hansen i dag vækstinitiativet "Succes Online" igang på Ærø.

VÆKST NU: Danmark går glip af vækstmuligheder. De små og mellemstore virksomheder skal være langt bedre på internettet: mange flere skal lære at sælge deres varer og tjenester online. Ellers går Danmark glip af et tocifret milliardbeløb i omsætning, som de web-elskende og mobil-researchende forbrugere er parate til at købe for. 77% af danskere mellem 16 og 74 år handler på nettet - og tallet er stigende.

"Der er et stort potentiale for vækst på internettet for de små og mellemstore virksomheder rundt omkring i Danmark. Regeringens målsætning er, at alle i Danmark har lynhurtigt internet inden 2020, men allerede nu er vi et af de bedst dækkede lande i verden. Men det er ikke nok at have forbindelse til hele verden - man skal også ville noget. På internettet er der ingen geografiske hindringer. De lokale firmaer kan få adgang til flere kunder - og det kan skabe mere liv og vækst også i landdistrikterne", udtaler minister for by, bolig og landdistrikter, Carsten Hansen.

Sammen med Ærøs borgmester Karsten Landro sætter ministeren derfor i dag trænings- og vækstinitiativet "Succes Online" i gang på Ærø ved et arrangement på Rise Bryggeri.

"Udkantsdanmark" findes ikke på internettet

Succes Online sætter ind med konkret og gratis træning til små og mellemstore virksomheder, så de kan få hjælp til at få deres forretning til at gro ved hjælp af internettet.

"I Danmark taler vi om yderområder, hvor vækst har svære vilkår, men på internettet er "udkantsdanmark" ikke eksisterende. Her kan man som virksomhed skabe vækst uanset om man geografisk er placeret i en metropol eller på en øde ø. Enhver virksomhed kan - ligegyldigt hvor lille og nichepræget den er - være global fra dag et. Det handler bare om, at de danske virksomheder skal have øjnene op for det enorme uudnyttede forretningspotentiale, som internettet rummer", udtaler Peter Friis, Direktør for Google Danmark.

Allerede i dag vil der være gratis inspiration og træning af mere end 60 små og mellemstore virksomheder fra Ærø. I efteråret drager Succes Online videre til yderligere 4 danske kommuner for at træne små og mellemstore virksomheder i online forretning - effektive hjemmesider, e-handel, e-booking, mobiloptimering med videre - og dermed skabe rammerne for vækst.

Bred alliance

Den hjælpende hånd til de danske vandkantsområder er et samarbejde mellem Erhvervsstyrelsen, IT-Branchen, FDIH , Håndværksrådet, IVÆKST, Amino, IBIZ-center, Deloitte og Google. Initiativet er centreret omkring hjemmesiden dinvirksomhedonline.dk, hvor små og mellemstore virksomheder kan lære om, hvordan de helt konkret øger deres salg via nettet, hvordan de bliver synlige både i Danmark og globalt, hvordan de drager fordel af den fremstormende mobile platform eller sociale medier. Hjemmesiden bliver desuden den samlede indgang til alle lokale aktiviteter, seminarer og online videoworkshops.

Fakta: Danmarks internetøkonomi
  • En rapport lavet af Boston Consulting Group for Google (2010) viser, at internettet bidrager til den danske samfundsøkonomi med ca. 95 mia. kr. hvert år, hvilket svarer til 5,8 pct. af dansk BNP. Det er mere, end hvad traditionelle sektorer som transport og byggeri bidrager med. Hvis danske virksomheder lærer at udnytte vækstpotentialet i onlinesalg, marketing og kundeservice i deres forretning anslår rapporten, at den danske internetøkonomi i 2015 vil kunne runde 150 mia. kr, eller 7.3 pct i 2015
  • I 2012 handlede danskerne online for i alt 55 mia. kr. (FDIH 2013)
  • Ifølge Danmarks Statistik har 65 % af den danske befolkning mellem 15-89 handlet online - til forskel fra det europæiske gennemsnit på 37% er danske forbrugere altså markant fremme i skoene.
  • Syv ud af ti smartphone-ejere siger, at de har undersøgt et produkt eller en tjeneste fra deres mobil.
For yderligere information og kontakt til talspersoner:
Pressekontakt for Carsten Hansen: Jakob Eldrup Lauesen, tlf: 41 85 10 72 E-mail:jela@mbbl.dk
Pressekontakt for Borgmester Karsten Landro: Anne Bille, Ærø Kommune, tlf: 63 52 50 05
Google: Christine Sørensen, tlf: 23 81 01 91 E-mail: christinees@google.com

For yderligere information kontakt:

Charlotte Amtrup Kjær, FrontPage, Ekstern PR for Google
Telefon: +45 41 17 57 20