Pernod Ricard

Højere aldersgrænse for køb af alkohol god idé

Blogindlæg   •   Apr 21, 2009 23:03 CEST

Forebyggelseskommissionen har netop offentliggjort sin rapport med anbefalinger på sundhedsområdet, hvor også alkoholområdet berøres. Kommissionen foreslår at hæve aldersgrænsen for køb af alkohol i butikker til 18 år – et forslag som Danmarks største spiritus- og vinvirksomhed, Pernod Ricard Denmark, bakker op om.

”Vi synes, det er vigtigt at skabe en god alkoholkultur – ikke mindst blandt de unge. Så vi er godt tilfredse med Forebyggelseskommissionens forslag om at hæve aldersgrænsen,” siger adm. direktør Jan Rose Pedersen, der opfordrer politikerne til at lade forslaget komme i betragtning, når indsatsområderne for danskernes sundhed skal prioriteres.

Fælles ansvar
Forebyggelseskommissionens forslag stiller skarpt på grænsen mellem det at være ung og det at være voksen.

”Ved at hæve grænsen for køb af alkohol sender man et vigtig signal om, at man skal være voksen for at indtage alkohol, og at det rent faktisk er ulovligt at købe alkohol, hvis man er under 18 år,” mener Jan Rose Pedersen, der dog påpeger, at lovgivning ikke er nok:

”Det handler generelt om at ændre indstillingen til alkohol blandt de unge, og her mener jeg, at de unges forældre også bærer et stort ansvar. Udviklingen af børn og unges alkoholvaner er i høj grad påvirket af forældrenes egne vaner og af de regler og aftaler, forældrene vælger at indgå med deres børn,” siger Jan Rose Pedersen

Markedsføring af alkohol
Som leder af Danmarks største spiritus- og vinvirksomhed ved Jan Rose Pedersen godt, at Pernod Ricard Denmark også har et ansvar at leve op til:

”Det er vigtigt, at vi i vores markedsføring ikke sender forkerte signaler til de unge om alkoholindtagelse og ikke på nogen måde bidrager til, at unge starter på alkoholindtagelse i en for tidlig alder. Vi er derfor meget tilfredse med den stramme linje, der allerede eksisterer for markedsføring af alkohol over for unge,” siger Jan Rose Pedersen og fortsætter:

”Vi tvivler på, at et forbud mod markedsføring i alle danske medier vil have den effekt, som Forebyggelseskommissionen lægger op til. Vi lever i en globaliseret verden, hvor der er nem adgang til alle kanaler og dermed også til alkoholreklamer. I værste fald vil forslaget skabe en konkurrenceforvridning.”