Zebicon A/S

Hvad er 3D scanning

Blogindlæg   •   Jan 14, 2016 13:36 CET

3D scanning er en teknologi, der kan skabe en digital 3D model af et fysisk emne. Teknologien tager udgangspunkt i et lysmønster, der projiceres ned på emnet, og kaldes derfor også 3D lysscanning eller 3D hvidlysscanning. Den nyeste generation af lysscanner er med Blue-light teknologi, og betegnes derfor også som en blue-light scanner.

Et eller flere kameraer tager billeder af emnet fra forskellige vinkler og ved hjælp af avanceret software, sammenkobles de forskellige billeder/scan til en komplet model. Ved 3D scanning måles altså hele emnets overfladegeometri i stedet for blot enkelte punkter.

Fra små til store emner

Teknologien er velegnet til digitalisering af både små og store emner, hvilket betyder, at det er muligt at 3D scanne alt fra mikrokomponenter i høreapparater til 60 meter møllevinger.

3D scanning bruges primært til to typer opgaver:

Teknologien bag 3D scanning er i dag så avanceret, at metoden kan bruges på lige fod med taktile målemaskiner til geometrisk opmåling.