NetSence

Kan alle få godkendt et kviklån?

Blogindlæg   •   Feb 19, 2016 09:13 CET

En af myterne omkring online lån, er at alle og enhver bare kan optage et såkaldt kviklån, uden at der sker nogen form for kreditvurdering af låneansøger fra låneudbyderens side. Dette er dog langt fra sandheden, da der altid sker en individuel kreditvurdering af låneansøger. Dog er kreditvurderingen ikke nær så streng som den kan opleves ved et traditionelt banklån, i og med at der som regel ikke skal stilles sikkerhed for lånet, men låneudbyderen vurderer dog altid om en låneansøger vil være istand til at tilbagebetale lånet over en given periode.

Lovpligtig kreditvurdering

Alle låneudbydere i Danmark foretager desuden en regulær kreditvurdering af deres kunder på baggrund af det faktum, at det, jf. kreditaftalelovens §7 c, er lovpligtigt at vurdere sine kunders evne til at tilbagebetale lånebeløbet, samt det faktum, at låneudbyderne ligeledes mister penge på kunder, som på sigt ikke er i stand til at betale deres lån tilbage.

Yderlige krav til låntager

Ud over at blive kreditvurderet, så stiller låneudbyderne af kviklån, som regel også en del yderligere krav til en låntager, der alle skal være opfyldt for at komme i betragtning til et online kviklån:

• Låntager skal være myndig (fyldt 18 år - nogle låneudbydere tilbyder først kviklån, når man f.eks. er fyldt 23 eller sågar 25 år.
  • Man må ikke være registreret hos RKI (Experian)
  • Man må Ikke være registreret i Debitorregisteret
  • Man må ikke være under et værgemål
  • Nogle stiller krav om at man ikke har yderligere lån hos låneudbyderen
  • Man er dansk statsborger.
  • Man har en dansk folkeregisteradresse.

Konklusion

Har man har en forholdsvis sund økonomi, uden for meget klatgæld og opfylder man ellers ovennævnte kriterier, ja så kan man som regel også komme i betragtning til et online forbrugslån (kviklån). Men har man derimod masser af gæld i forvejen, så er vejen til et kviklån så godt som lukket.