Epson Danmark

Mangel på viden og usikkerhed hæmmer innovationen

Blogindlæg   •   Jan 11, 2016 10:23 CET

Af Peter Ravnhøj, Country Manager

Gode og innovative it-løsninger, der gør hverdagen lettere for os alle. Sådan er visionen for de fleste it-producenter - og jeg garanterer, at vi gør alt, hvad vi overhovedet kan, for at leve op til det. Men her i 2016 er det værd at reflektere over, hvor svær den opgave egentlig er.

En af de store danske teknologihistorier i 2015 handlede om en producent af fladskærme, der lancerede et stemmestyret fjernsyn. Man kunne med andre ord tale til skærmen og bede den tænde for kanal 8 og optage kanal 9. Fantastisk smart syntes de fleste. Men pludselig opstod der en historie om, at fjernsynet ikke bare kunne styres med stemmen, det kunne måske også optage kundernes samtale og bruge informationen. Historien var topnyhed i TV-avisen og fyldte mediebilledet i flere uger. Kunder, der havde købt fjernsynet, blev interviewet og forklarede, hvordan de frygtede, at deres samtaler ville kunne misbruges, ja måske en dag blev de lagt ud i cyberspace uden deres vidende.

Efter nogen tid kom det dog frem, at køberne ikke havde så meget at frygte. Fjernsynet lagrede godt nok stemmer for at kunne genkende ord og vendinger, men det ville aldrig kunne optage, lagre og udgive samtaler, så køberne og alle os andre kunne tage det helt roligt. Den store opstandelse skyldtes uvidenhed. Det, fjernsynsproducenten havde udviklet som en ny smart og innovativ feature, blev pludselig til noget farligt og ubehageligt. Og trods masser af forsikringer om sikkerhed, mulighed for selv at sætte grænser - så kostede omtalen helt sikkert på imagekontoen.

Dybest set handler denne historie om mangel på viden og usikkerhed. Mit gæt er, at langt de fleste kunder med det nye fjernsyn var fuldt tilfredse med det, lige indtil historien om stemmeoptagelsen dukkede op. Men fordi medierne blæste historien op, blev kunderne bekymrede, og dermed blev historien gjort endnu større. Og værst af alt, historien fik næppe dem, der i forvejen er teknologibekymrede, til at få større tillid til it-løsningerne.

Det sidste er i mine øjne en af it-verdenens allerstørste udfordringer, og en opgave vi er nødt til at tage meget seriøst. De seneste års massive teknologiske landvindinger har gjort afstanden mellem dem, der er på, og dem, der ikke er på, markant større. Vores udfordring både som producent og som samfund er, at vi i alt for høj grad har kommunikeret med dem, der er på, altså dem der er med på den nye teknologiske bølge, og vi dermed har glemt alle dem, der ikke er.

I Epson producerer og udvikler vi ikke bare projektorer og printere. Vi forsker også i udviklingen af en lang række andre teknologiske løsninger, fra robotter til multimedie briller. Vi gør alt, hvad vi kan, for at producere løsninger, der passer til alle, både dem med store it-kompetencer og til dem uden. Det helt afgørende er, at vi kommunikerer vores løsninger rigtigt, at vi er præcise med at forklare, hvad det enkelte produkt kan, hvordan det bruges bedst og gør det let og intuitivt at bruge. Derved og kun derved skaber vi teknologi for de mange, og på den måde giver vi vores lille bidrag til at udvikle de teknologiske kompetencer i vores samfund.