Influencere handler om mere end blot kortsigtet return on investment

Blogindlæg   •   Jun 25, 2020 09:11 CEST

TheTravelBook i BMW 745e plug-in-hybrid i Spanien

I en tid, hvor influencere får på puklen for, at brands kan købe deres loyalitet, og hvor brands samtidig ofte indtager rollen som redaktør på selvsamme indhold, er det interessant at se nærmere på, hvordan et brand som BMW vælger en mindre befærdet vej i valget af og samarbejdet med influencere.

BMW har igennem det seneste års tid gennemgået en større strategisk proces, hvor eksisterende samarbejder med influencere på nordisk plan er blevet set efter i sømmene, og nye kandidater er blevet taget op til overvejelse. I den forbindelse har det været interessant at se, hvad brandets længerevarende og gode samarbejder rent faktisk baserer sig på. Et eksempel på et sådant samarbejde er den efterhånden lange relation, som BMW har opbygget med duoen bag TheTravelBook, Karoline og Rasmus.

Da klimaet blev det vigtigste

I januar 2019 besluttede Karoline og Rasmus at lægge deres liv om. Efter flere år som populære rejsebloggere knagede samvittigheden en smule. For hvordan kunne de retfærdiggøre, at de rejste så meget og så konventionelt med fly, når nu konsekvenserne af denne adfærd var dem så velkendte? Og endnu mere påtrængende, hvordan kunne de med ro i sindet opfordre og inspirere til, at andre gjorde som dem og rejste ud? Karoline og Rasmus besluttede sig derfor for, at gå linen ud og satse deres levebrød ved simpelthen at træffe et etisk valg. Det skulle være slut med at rejse langt med fly og dokumentere det over for deres følgere. I stedet ville de vise et liv med alternative rejseformer, og deres virksomhedssamarbejder, der i sidste ende betaler deres løn, skulle også under lup. TheTravelBook ville fremadrettet kun arbejde sammen med brands, der enten havde bæredygtige produkter eller bæredygtig forsyningskæde. Med åbne øjne for konsekvenserne af et sådan valg, herunder muligheden for manglende kommercielle samarbejder og ikke mindst fald i følgerskare, blev beslutningen alligevel truffet. Og ja, der skulle til at starte med både ryge noget økonomi og nogle følgere i svinget, men stædighed betaler sig.

Når tandhjulene passer sammen

Når nu Karoline og Rasmus havde besluttet sig for, at de ikke ville flyve mere end én gang om året, men stadig ville leve som rejsebloggere, var det tid til at kigge sig om efter alternative transportmuligheder. I den forbindelse rakte de ud til BMW Danmark. Ukendt for de fleste almindelige danskere er BMW nemlig et af de mest bæredygtige bilmærker i verden. Det gælder i særdeleshed i produktionen, men også grundet den efterhånden store flåde af el- og hybridmodeller, BMW tilbyder.

For et stort og velkendt brand som BMW kan mikro- og nicheinfluencere, som TheTravelBook, sagtens få et blankt nej på en henvendelse om et potentielt samarbejde. Det skulle dog ikke vise sig at være tilfældet her. I stedet så BMW Danmark muligheder. TheTravelBook havde noget på hjerte, de afspejlede BMW's værdier ift. bæredygtighed og kvalitet, og kunne være med til at række ud til en meget specifik målgruppe, som måske ikke var så stor, men som var spot on i forhold til det budskab, som BMW gerne ville ud med. Og så var der yderligere et element, som i dagens profit- og konverteringsfokuserede verden oftest bliver neglegeret, nemlig den gode kemi, der opstod ved første møde.

En relation af den slags, hvor man går langt for hinanden

Det gode førstehåndsindtryk skulle vise sig at holde stik, og her godt et år senere findes der mange gode historier, der understøtter, at dette er en relation, der handler om meget mere end reach og konverteringer. At dette er en relation, begge parter vil gå langt for.

Rasmus fortæller blandt andet glædeligt og ofte om, at BMW inviterede duoen til hovedkontoret i München og bad dem kigge BMW efter i krogene og stille de kritiske spørgsmål, hvilket så efterfølgende blev til en længere artikel om BMW og deres ansvarsfuldhed. Hos BMW er TheTravelBook ikke bare værdsat, fordi de tør gå i kødet på det anerkendte brand, men også fordi, at duoens billede- og videomateriale er af så høj kvalitet, at det er efterspurgt blandt BMW's nordiske kontorer, og TheTravelBook har kvitteret med fri afbenyttelse af både billeder og video, som de skyder på deres ture.

Velviljen til at blive ved med at udvikle relationen løbende uden egentlige fastlagte målsætninger falder i god jord hos begge parter. Relationen handler om tillid, og sådan skal det blive ved med at være. TheTravelBook portrætterer BMW, som de oplever bilerne og brandet, og BMW understøtter deres og egen ambition om at sætte fokus på bæredygtighed og transport, både nu hvor rejseaktivitet grundet COVID-19 er minimal, men også når TheTravelBook igen drager ud på nye eventyr i både Danmark og Europa.

For BMW's vedkommende har den strategiske indsats det sidste års tid resulteret i, at samarbejdet med TheTravelBook er blevet model for alle andre influencerrelationer. Det handler ikke om, at alle andre relationer skal ligne den, BMW har med TheTravelBook. Tværtimod er læringen for BMW, at ethvert samarbejde er unikt og skal basere sig på tillid og velvilje, og så har BMW truffet den beslutning, at de kun samarbejder med personligheder, der har noget beundringsværdigt på hjerte og går forrest på deres helt egen måde.

Om TheTravelBook

Karoline og Rasmus er parret bag online universet TheTravelBook, der består af inspirerende fotos, videoer og historier fra deres rejser, samt brugbare rejsetips og -tricks.

Siden begyndelsen af TheTravelBook i 2017 har parret arbejdet på at finde den helt rigtige retning for dem og deres online univers. I 2019 besluttede Rasmus og Karoline derfor, at gå væk fra de lange flyrejser til fjerne kyster og nytænke TheTravelBook, så de kunne bidrage positivt til klimaet.

De nye retningslinjer for TheTravelBook har betydet, at parret kun samarbejder med virksomheder, der fremmer den bæredygtige omstilling. Derudover har parret omlagt deres kostvaner og skåret ned til maksimum én flyvetur om året tur/retur.

Om BMW - Ren køreglæde

Grundlaget for BMW's succes har altid været ansvarsbevidsthed og langsigtede løsninger. Derfor er miljømæssig og social bæredygtighed i hele værdikæden en integreret del af koncernens strategi.

Alle danske BMW værksteder er ISO-certificerede med fokus på minimering af ressourcer samt genanvendelse.

BMW Danmark har ni år i træk vundet kundetilfredshedsundersøgelsen AutoIndex med Danmarks mest tilfredse og loyale bilejere.

Billed- og videomateriale er optaget og produceret inden COVID-19 pandemien.