400 BMW i3 er på vej til København

BMW i supporterer delebilsordning som bindeled i den offentlige trafik.

Efter en succesfuld introduktion af BMW i3 biler i DriveNow-flåden i Tyskland, England og USA, tages det næste store skridt med idriftsættelsen af 400 BMW i3 i København den 3. september. Flåden i København vil som noget nyt udelukkende bestå af elbiler, som skal fungere som bindeled i den offentlige trafik. Denne fremtidsorienterede forretningsmodel sigter mod en endnu mere målrettet indsats for mobiliteten i storbyer.
Delebilsordningen med rene elbiler er et vigtigt skridt mod at åbne op for elektrisk mobilitet til en bredere skare samt at reducere trafikproblemer og udstødningsgasser i byerne.

DriveNow-flåden opereres af Arriva, som er den største leverandør af offentlig transport i København.

BMW i3 passer perfekt til dette store projekt. Udover at være designet som en emissionsfri elbil er den også verdens første bil, som tilbyder "intermodal transport", hvilket betyder inkorporering af offentlig transport i navigationssystemets anbefaling af rute.

”Med DriveNow bliver København en showcase for fremtidens mobilitet – her og nu. Vi er meget stolte af at bidrage til dette enestående projekt med såvel kapaciteten fra den 100 % elektriske BMW i3 som vores ekspertise inden for fremtidsorienterede mobilitetsløsninger,” siger Dr. Bernard Blättel, Vice President BMW Mobility Services.
Omkring samarbejdet med Arriva tilføjer han: "Vi er ikke rivaler, men samarbejder med Arriva som udbyder af kollektiv transport for at muliggøre kundeorienteret og bæredygtig mobilitet i fremtiden".

"Vi er stolte og meget glade for at kunne introducere denne innovative løsning i København sammen med vores stærke forretningspartnere. Jeg er sikker på, at DriveNow bybilerne vil vise sig som en unik mulighed for folk til at prøve og nyde den grønne transport. Dette vil betyde et gennembrud for elektriske biler" udtaler Nikolaj Wendelboe, administrerende direktør i Arriva Danmark.

Om BMW i:
BMW i er et subbrand i BMW Group og står for visionær mobilitet, progressivt design og en ny fortolkning af premium biler, som er stærkt defineret af bæredygtighed.
BMW i er repræsenteret på verdensplan med bilerne BMW i3 - elektrisk bil til storbyer - og BMW i8 - hybrid sportsvogn med brændstofforbrug som en mikrobil - ligesom en række af mobilitetsservices inden for elektrisk og forbundet mobilitet.

Om DriveNow:
DriveNow, som er et joint venture mellem BMW Group og Sixt, tilbyder lejebiler med mærkerne BMW og MINI i større europæiske byer. Bilerne kan lejes og returneres alle steder inden for et prædefineret område. Registrerede kunder reserverer og booker bilen via en DriveNow app eller på internettet for brug enten arbejdsmæssigt eller i fritiden. Med BMW i3 tilbyder DriveNow nu elektriske mobilitetsløsninger i Berlin, Hamborg, München, London og København.
DriveNow opererer i München, Berlin, Düsseldorf, Køln, Hamborg, Wien, London og København samt i San Francisco, USA.

Om Arriva:
Med mere end 4.200 medarbejdere og en busflåde på 1.200 busser er Arriva Danmark den største busoperatør i Danmark med aktiviteter i de fleste områder i landet. Arriva står for driften af tog i den centrale og vestlige del af Jylland samt havnebusserne i København. Arriva Danmark er en del af Arriva Group, som står for offentlig transport i 14 europæiske lande. Siden 2010 har Arriva Group været ejet af Deutsche Bahn.

Med de tre mærker BMW, MINI og Rolls-Royce, er BMW Group verdens førende premium producent af biler og motorcykler, som også tilbyder finansielle ydelser og mobilitetsservice. Som en global koncern har BMW Group 30 produktionsanlæg i 14 lande samt forhandlernetværk i 140 lande.

I regnskabsåret 2015 solgte BMW Group cirka 2.247.000 biler og 137.000 motorcykler på verdensplan. Overskuddet før skat i regnskabsåret 2014 var 8,71 mia. euro med en samlet indtægt på 80,40 mia. euro. Koncernen havde per 31. december 2014 en global arbejdsstyrke på 116.324 medarbejdere.