BMW Group har leveret 100.000 elektrificerede biler i 2017

BMW Group har leveret 100.000 elektrificerede biler i 2017

BMW Group har på verdensplan leveret 100.000 elektrificerede biler i 2017 (elbiler og plug-in-hybrid biler)

For at markere denne milepæl vil BMW’s hovedkontor i München – også kendt som firecylinderbygningen – være oplyst mandag aften den 18. december og få bygningen til at ligne fire kæmpe batterier.

BMW Group sagde i begyndelsen af året, at man ville nå de 100.000 biler og Harald Krüger, Chairman of the Board of Management hos BMW AG siger: ”Vi holder, hvad vi lover” og fortsætter ”Den 99 meter høje bygning lyser vejen op til en ny æra inden for elektrisk mobilitet. At sælge 100.000 elektrificerede biler på et år er en vigtig milepæl, men samtidig også bare begyndelsen. Siden introduktionen af BMW i3 i 2013 har vi leveret mere end 200.000 elektrificerede biler og i år 2025 vil vi tilbyde 25 elektrificerede modeller. Vores tidlige fokus på elektrificerede biler har gjort denne succes mulig – og elektrisk mobilitet vil være vores fremtidige mål for succes”.

Holistisk tilgang

BMW Groups fokus på elektrisk mobilitet startede allerede i 2007. I de efterfølgende år kørte en stor flåde af elektrificerede testbiler rundt i hele verden.

BMW i blev etableret i 2011 og har allerede sikret sig rettighederne til modelnavne fra BMW i1 til i9 og også BMW iX1 til iX9. Næste år lanceres BMW i8 Roadster og i 2019 lanceres den fuldelektriske MINI. I 2020 kommer der en elektrisk version af BMW X3 og i 2021 lanceres det teknologiske flagskib BMW iNext. BMW iNext forener elektrisk mobilitet med autonom kørsel samt helt nye opkoblingsmuligheder.

BMW har opnået en ledende position inden for salg af el- og plug-in-hybrid biler i Europa med en markedsandel på 21 procent. Dette tal er mere end tre gange så højt som markedsandelen inden for traditionelle modeller. På verdensplan har BMW Group en markedsandel på 10 procent af det samlede elbilssalg.

Ceremoniel overdragelse i BMW Welt

En af de mange kunder fik i dag en speciel overraskelse: En 80-årig kunde fra Tyskland hentede sin nye BMW i3 i Protonic Blue i BMW Welt og er dermed kunde nr. 100.000 i år. Harald Krüger overdrog personligt bilen og nøglerne til ham.

Et lysende symbol

Den ikoniske firecylinderbygning, som huser BMW’s hovedkontor i München, transformeres til en lysende installation i fire opretstående batterier, som repræsenterer BMW’s fremtidige DNA. Den specielle belysning vil kunne ses mandag den 18. december fra kl. 20:00 og indtil midnat.

Med de fire mærker BMW, MINI, Rolls-Royce og BMW Motorrad, er BMW Group verdens førende premium producent af biler og motorcykler, som også tilbyder finansielle ydelser og mobilitetsservice. BMW Group har 31 produktionsanlæg i 14 lande samt forhandlernetværk i 140 lande.

I 2016 solgte BMW Group cirka 2.367.000 biler og 145.000 motorcykler på verdensplan. Omsætningen i 2016 var 94,16 mia. euro og overskuddet før skat var 9,67 mia. euro. Koncernen havde per 31. december 2016 en global arbejdsstyrke på 124.729 medarbejdere.