#ChangeYourPerception

BMW Group på CES 2020 - et blik ind i fremtiden

Med en række visionære tilgange til fremtidige mobilitetsløsninger tilbyder BMW både inspiration og oplevelser på dette års store messe for forbrugerteknologi - Consumer Electronics Show 2020. Dele af teknologien, der vises, vil være at finde i kommende BMW modeller.

Consumer Electronics Show (CES) er en af verdens største messer for forbrugerteknologi. I de senere år har messen spillet en vigtig rolle for flere af de største bilproducenter. BMW har tidligere vist flere nye koncepter på CES, og dette års messe i Las Vegas er ingen undtagelse.

På CES 2020 præsenterer BMW tre innovative koncepter, der på hver sin måde viser ny teknologi til hverdagsbrug.

BMW i Interaction EASE – fra “high-tech” til “shy-tech”

Et af højdepunkterne på BMW standen er “BMW i Interaction EASE”, som er et koncept, der viser samspillet mellem den fremtidige autonome bil og passagererne.

Allerede i 2015 blev ”BMW Gesture Control” introduceret. Med forskellige håndbevægelser foran instrumentbrættet, kan man for eksempel justere infotainment-systemets lydstyrke eller modtage og afvise telefonopkald. Siden da er flere og flere funktioner tilføjet.

I den nyeste generation af BMW iDrive-infotainment-systemet registrerer bilen også førerens blik. For eksempel starter den adaptive fartpilot ikke efter et stop i et kryds, hvis føreren kigger ud af sidevinduet, mens bilen står stille. Når chaufføren drejer hovedet og ser fremad, starter den adaptive fartpilot automatisk igen.

I "BMW i Interaction EASE" løftes denne teknologi endnu højere. Baseret på, hvad passagererne rent faktisk ser og peger på, kan Head-Up Displayet, der fylder hele forruden, vise detaljer og information om bygninger, butikker, spisesteder osv. uden for bilen - som et digitalt filter på virkeligheden. I en anden modus kan hele forruden bruges som en filmskærm, og belysningen i kabinen ændrer sig og genskaber følelsen af at være i en biograf.

Dette er eksempler på, at ny teknologi ikke nødvendigvis ser ens ud i fremtiden. For eksempel kan berøringspanelerne i en række nye materialer indbygges, så de bliver en elegant del af bilens interiør.

Når den fuldelektriske BMW iNEXT lanceres i 2021, får den flere af funktionerne i "BMW i Interaction EASE". BMW iNEXT vil også være den første model fra BMW Group, der tilsluttes det nye 5G-netværk gennem bilens integrerede SIM-kort.

BMW X7 ZeroG Lounger – læn dig tilbage og nyd turen

Mens "BMW i Interaction EASE" er et glimt af fremtidens autonome bil, er "BMW X7 ZeroG Lounger" et eksempel på et stoldesign med funktioner, som vil kunne findes i serieproduktion i løbet af et par år.

Det luksuriøse sæde kan vippes op til 60 grader bagud og giver følelsen af at sidde i en behagelig lænestol. Sikkerhedsselen er integreret i stoldesignet og giver derfor også maksimal sikkerhed, når stolen vippes tilbage. Et separat airbag-system sørger for næsten at pakke passageren ind, der sidder i stolen, i tilfælde af en ulykke.

En nedfældelig skærm fra loftet sørger for at løfte infotainment-oplevelsen til nye højder og gennem forskellige animationer kan man for eksempel reducere risikoen for køresyge.

På CES 2020 kan publikum tage en afslappet tur i tre specialbyggede BMW X7 og opleve dette.

BMW i3 Urban Suite – en rullende opholdstue

Siden 2013 har BMW i3 været en rullende ambassadør for ren elektrisk køreglæde. Modellen er bygget med en karakteristisk og meget speciel tilgang til bæredygtighed.

På CES 2020 kan BMW i3 opleves som et rullende boligareal. "BMW i3 Urban Suite" findes i 20 specialbyggede elbiler, der fungerer som shuttle-biler i Las Vegas og kan bookes direkte gennem en app.

Passageren kan nyde turen i den "rullende stue" med et stort behageligt sæde med egen fodstøtte, en separat infotainment-skærm, der kan foldes ned fra loftet og en dæmpet lydzone. Kun førersædet og instrumentbrættet er de samme som i en almindelig i3, mens resten af interiøret skiller sig markant ud.

Om CES

Consumer Electronics Show omfatter mere en 4.400 udstillere og tiltrækker over 170.000 besøgende fra cirka 160 lande. Årets messe åbnede dørene den 7. januar og holder åbent til og med den 10. januar.

#ChangeYourPerception​

Med de fire mærker BMW, MINI, Rolls-Royce og BMW Motorrad, er BMW Group verdens førende premium producent af biler og motorcykler, som også tilbyder finansielle ydelser og mobilitetsservice. BMW Group har 31 produktionsanlæg i 15 lande samt forhandlernetværk i 140 lande.

I 2018 solgte BMW Group 2.490.000 biler og 165.000 motorcykler på verdensplan. Omsætningen i 2018 var 97,480 mia. euro og overskuddet før skat var 9,815 mia. euro. Koncernen havde per 31. december 2018 en global arbejdsstyrke på 134.682 medarbejdere.