​Ændringer i Provisions til IATA forsendelse af lithiumbatterier

Den største ændring er en begrænsning af ”ladetilstanden” (SoC) i de enkelte batterier, der på forsendelsestidspunktet ikke må overstige 30% af den mulige batteri spænding ved fuldt opladt batteri.

Disse ændringer iværksættes pr. 1. april 2016.

De 4 ændringer:

1. UN 3480, PI 965, afsnit IA og IB. Lithium ion celler og batterier skal udbydes til transport med en ladetilstand (SoC), som ikke overstiger 30% af deres nominelle design kapacitet. Celler og / eller batterier med en SoC på mere end 30% af deres nominelle kapacitet, kan kun sendes med godkendelse af Afsender staten og Operatørens Stat under de skriftlige betingelser fastsat af disse myndigheder.

Bemærk: Vejledning og metode til bestemmelse af nominelle kapacitet kan findes i FN Manual of Tests and Criteria, 5. reviderede udgave, Tekst. 1 og Tekst. 2, punkt 38.3.2.3.

1. UN 3480, PI 965, afsnit II. Lithium ion celler og batterier skal udbydes til transport på en ladetilstand (SoC), som ikke at overstige 30% af deres nominelle design kapacitet.

Ikke mere end én (1) emballage, pakket i overensstemmelse med afsnit II PI 965 må placeres i en ekstra ydre emballage (overpack). Når pakken er placeret i et ekstra ydre, skal lithiumbatteri håndterings-etiket, som kræves i henhold til denne emballeringsforskrift, enten være klart synlig eller anbringes på ydersiden af den ekstra ydre emballage. Hertil skal den ekstra ydre emballage skal være mærket med ordet “Overpack”.

1. UN 3090, PI 968, afsnit II. En afsender må ikke sende mere end én (1) emballage, pakket i overensstemmelse med afsnit II i en enkelt forsendelse.

Ikke mere end en (1) emballage, pakket i overensstemmelse med afsnit II PI 968 må placeres i en ekstra ydre emballage (overpack). Når pakken er placeret i et ekstra ydre, skal lithiumbatteri håndtering etiket som kræves i i henhold til denne emballeringsforskrift, enten være klart synlig eller etiketten skal anbringes på ydersiden af den ekstra ydre emballage, og den ekstra ydre emballage skal være mærket med ordet “Overpack”.

1. Kolli, der pakkes efter afsnit II i PI 965 og PI 968, skal tilbydes til operatøren adskilt fra andet gods, og må ikke pakkes i en container (ULD), inden de leveres til operatøren.

Bemærk: Overstående ændringer vil alle være medtaget på vores kommende farligt gods kurser i netop Lithiumbatterier.

Husk at det er muligt at få et virksomhedstilpasset kursus, så du og dine kollegaer er 100% opdateret i forhold til, hvilke regler der gælder. Kurset vil tage udgangspunkt i jeres behov, og I bestemmer datoen.

Ditte Bjerg Jensen

Pressekontakt Marketing Manager 25207178