Afdelingsleder Erling Carlsson har 40-års jubilæum i Bygma den 1. april

Bygmas bedste Carlsson

Afdelingsleder Erling Carlsson har 40-års jubilæum i Bygma den 1. april 2020.

Som udlært bygningssnedker var Erling Carlsson i sin ungdom kunde hos Roskilde Trælast, der senere blev købt af Bygma. ”I mit første job underskrev jeg en ansættelseskontrakt, hvor det bl.a. blev krævet at jeg havde ’cykel eller andet køretøj’ til rådighed”. Så jeg anskaffede en knallert, som bragte mig frem og tilbage mellem jobbet i Roskilde og mit hjem i Hedehusene”, fortæller Erling Carlsson.

Forretningen overtaget på 25-årsdagen
Erling befandt sig godt i trælastbranchen og blev ansat i Køge Trælast. Her nåede han at fejre 25-års jubilæum; faktisk på selvsamme dag, hvor forretningen blev indlemmet i Bygma familien og blev til Bygma Køge. Her fungerede han som prokuristens højre hånd, og havde ansvar for både kundekontakt, leverandørkontrakter, samt kørsel med truck og lastbil. Man skulle kunne lidt af det hele.

Det gode købmandskab
Det gennemgående tema i Erlings virke gennem nu 40 år har været ansvar for vedligehold af priser på alle planer. ”Mine forældre havde købmandsforretning, så jeg lærte om ’det gode købmandskab’ fra barnsben. Dengang brugte vi i øvrigt regnemaskine, og havde en bog med de trykte priser; vi fik dog altid en kollega til at regne tilbuddene efter” siger Erling, der glæder sig over at priserne i dag nemt kan trækkes direkte fra ByggeBasen. Der er kommet mange nye værktøjer, men Erling er sprunget ud i det og er fulgt med tiden.

Indtager nøgleposition
Efter nogle år i det daværende Region Sjælland som assistent for regionsdirektøren, flyttede Erling Carlsson til Bygma Gruppens hovedkontor, hvor han i dag er leder af Vareadministrationen. Han og hans medarbejdere indgår i Bygmas Indkøbsafdeling, hvor Erling fortsat indtager en nøgleposition i forhold til leverandører og storkunder. ”Jeg savner lidt at ’sparke til træ’, men henter både motivation og inspiration når jeg besøger forretninger og samarbejdspartnere” siger Erling, der også spiller en vigtig rolle som medlem af sortimentsudvalget.”

Et ord er et ord
Erling Carlsson ved lidt om alt i Bygma og kan vist godt betegnes som lidt af et ’husorakel’; i hvert fald når det gælder træ. Benene er solidt plantet på jorden, og den vigtigste læring gennem et 40 års langt arbejdsliv er: ”Et ord er et ord, uanset om det er skrevet ned eller ej”.

Privat er Erling gift med Karen og bor i hus i Køge. Han kan stadig bruge både høvl og hammer, og holder af at komme ud i naturen. Tidligere var det jagt der trak. Nu er det oftest når hunden skal luftes.

Erling Carlssons 40-års reception, som skulle være afholdt på dagen, er desværre aflyst pga. den verserende Coronavirus.