Aftale om ny jobindsats skal give kommuner mere frihed

Kommunerne skal i langt højere grad have lov til selv at tilrettelægge beskæftigelsesindsatsen. Sådan lyder det i en ny politisk aftale med et bredt politisk flertal bag sig.

Beskæftigelsesministeriet kunne torsdag den 23. august præsentere den længe ventede aftale, som skal rydde op i regeljunglen og bureaukratiet i beskæftigelsesindsatsen for ledige.

Målet med aftalen er, at forenkle beskæftigelsesindsatsen, så der frigøres ressourcer til at hjælpe den enkelte i job. Konkret er der tre hovedpunkter i aftalen:

• Kommuner og a-kasser får langt større frihed til at planlægge indsatsen til ledige. Fremover bliver der nogle simple minimumsregler på tværs af målgrupper, så indsatsen kan tilrettelægges med udgangspunkt i den enkelte.
  • Ledige bliver mødt med fair krav, forståelige regler og slipper for et rigidt krav om jobsøgning. Derudover fjernes en række centrale krav til indholdet i samtalerne mellem jobcentret og ledige.
  • Virksomheder slipper for en række tidskrævende registreringer, når de fremover skal ansøge om løntilskud og virksomhedspraktik.

Aftalen er indgået mellem regeringspartierne, Socialdemokraterne, SF, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre.

"Jeg er meget glad for, at vi har fået en bred politisk opbakning til et historisk opgør med bureaukratiet. Med aftalen gennemfører vi en helt grundlæggende forenkling af beskæftigelsesindsatsen. Vi har lyttet til de mange kommuner, sagsbehandlere, ledige og virksomheder, som længe har klaget over unødvendigt bureaukrati og et hav af besværlige og uforståelige regler," siger beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen (V) i en pressemeddelelse.

Han advarer dog også om, at kommunerne i yderste konsekvens kan blive sat under administration, hvis de ikke lever op til forventningerne.

Vi finder Thors hammer frem, hvis der er kommuner, der fuldstændig ser bort fra at lave en indsats over for de ledige og svigter dem. Så kan det i sidste ende være den til enhver tid siddende beskæftigelsesminister, der kan diktere, hvad der skal ske i den enkelte kommune," siger Troels Lund Poulsen ifølge DR.dk.

"Jeg er glad for, at kommunerne fremover skal arbejde for at matche de ledige med de ledige job, som arbejdsgiverne har. Desuden bliver det fremover sådan, at jobcentrene skal måles på, hvor mange de får i beskæftigelse eller uddannelse, samt at der kan gribes ind over for kommuner, der ikke lever op til de krav, der stilles," siger Bent Bøgsted, beskæftigelsesordfører for Dansk Folkeparti i en pressemeddelelse.

Mere information

Læs mere om de forenklede proceskrav

Læs mere om de ens regler på tværs af målgrupper

• integration