Flere ledige jobs får ikke flere i beskæftigelse

Nyhed   •   Aug 15, 2017 09:00 CEST

Der kommer flere og flere stillingsopslag på arbejdsmarkedet, men det er ikke ensbetydende med, at flere kommer i arbejde.

Ledige får for tiden flere og flere jobs at vælge imellem. Alligevel er bruttoledigheden steget fra maj til juni. Chefkonsulent peger på et styrket samarbejde mellem jobcentre og en større vilje til at søge jobs som mulige løsninger.

Der bliver slået flere og flere jobopslag op, som landets ledige kan vælge at søge. Men det har ikke nogen betydelig effekt på de seneste ledighedstal. De steg nemlig fra maj til juni i år. I alt steg bruttoledigheden med 400 fuldtidspersoner i perioden.

Sammenhængen mellem antallet af jobmuligheder og antallet af ledige, der kommer i arbejde, kan undre Peter Halkjær, der er arbejdsmarkedspolitisk chefkonsulent hos Dansk Erhverv:

”Ledighedsudviklingen afspejler et slør i koblingen mellem antallet af potentielle jobåbninger og afgangen fra ledighed. På den baggrund må man sige, at udviklingen i ledigheden er en trist affære i en tid, hvor en hel del af de stillingsopslag, som virksomhederne slår op, ender med ikke at blive besat på grund af mangel på kvalificerede ansøgere,” siger han til danskerhverv.dk.

Virksomheder mangler kvalificerede medarbejdere

Mange danske virksomheder melder om problemer med at kunne rekruttere kvalificerede ansøgere. Faktisk endte hver femte virksomhed, der havde brug for nye medarbejdere i foråret, med at rekruttere forgæves. Det viser Beskæftigelsesministeriets tal.

Peter Halkjær mener overordnet, der er tre muligheder, der kan afhjælpe de problemer, der er på området for tiden. Det kan ifølge ham være at skabe et øget incitament til at søge job og et styrket samarbejde på tværs af landets jobcentre. Som en tredje løsningsmulighed peger han på større adgang til udenlandsk arbejdskraft fremover.

Læs mere hos Dansk Erhverv

Læs mere om, hvordan du kan tænke alternativt, når du rekrutterer