Graviditet blandt flygtningekvinder gør jobindsatsen svær

Graviditet blandt flygtningekvinder gør jobindsatsen svær

Flygtningekvinder på barsel risikerer at glemme sproget og miste kontakten til beskæftigelsesrettede tilbud. I Middelfart har man taget barselsgrupper i brug for at fortsætte integrationsarbejdet.

Landets kommuner kæmper med den udfordring at flygtningekvinder kommer i job i langt mindre grad end flygtningemænd. En udfordring for integrationsarbejdet er ofte graviditet og en sygdomsopfattelse, som er meget forskellig fra sygdomsopfattelsen blandt de fleste etniske danskere, skriver Dknyt.dk

"De synes, at vi er forfærdeligt barbariske, når vi kan finde på at sige, at de altså står til rådighed for arbejdsmarkedet indtil en måned før fødslen," siger Ulla Sørensen, der er frivilligkoordinator i jobcenterregi i Middelfart Kommune til Dknyt.dk

Alle gravide får i forvejen tilbud om en mødregruppe, men stort set ingen af kvinderne med flygtningebaggrund i Middelfart Kommune takkede tidligere ja. Derfor satte kommunen i 2016 særligt fokus på at få flygtningekvinder ind i mødregrupper med danske kvinder. Ved hjælp af frivillige mentorer er det lykkes at få flere i en barselsgruppe.

På den måde er det muligt at fortsætte integrationsarbejdet, selv når kvinderne er på barsel.

Tags

Cabi er et nonprofit videns-, netværks-, og formidlingshus med bevilling fra Beskæftigelsesministeriet. Vi arbejder for et socialt ansvarligt arbejdsmarked, hvor mennesker og virksomheder lykkes. Det gør vi ved at stille brugbar viden og operationelle værktøjer til rådighed for virksomheder og kommuner, der ønsker at fremme:

Pressekontakt Kommunikationschef 4128 4126
Jakob Rom Johansen